Poznámky z cesty k obchodní válce
Trumpův protekcionismus je především volební strategií
Prezident Trump se pustil do něčeho, co může skončit jako plnokrevná obchodní válka. Cestou k ní bychom nicméně ani na okamžik neměli zapomínat na jednu věc: cla nefungují. Nešířím tady teorii volného obchodu, jedná se jenom o praktický postřeh. V uplynulých dekádách jsme byly svědky mnoha pokusů pomoci upadajícím ekonomickým odvětvím v USA. Neumím si vybavit ani jeden případ, kdy by cla pomohla úpadek zvrátit jinak než dočasně.
Podívejme se na poslední příklad před Trumpem, cla na pneumatiky zavedená prezidentem Obamou. Když si v roce 2009 americké firmy stěžovaly na laciné dovozy z Číny, reagovala Obamova vláda přirážkou ve výši 35 procent. Podle think tanku Peterson Institute for International Economics (PIIE) opatření zachránilo až 1200 pracovních míst.


Tentýž think tank také odhadl, že zákazníci zaplatili na vyšších cenách pneumatik 1,1 miliardy dolarů, což zlikvidovalo 3700 míst v prodejní sféře. Cena za jedno zachované pracovní místo dosáhla jednoho milionu. Čína navíc reagovala zavedením cel proti americkým exportérům drůbeže a to podle PIIE vedlo k propadu prodeje ve výši jedné miliardy. Pokud jde o dlouhodobé dopady, v roce 2008 pracovalo ve výrobě pneumatik 60 tisíc Američanů. V roce 2017 jich bylo 55 tisíc.
Hlavní Trumpův obchodní vyjednavač Robert Lighthizer se svému řemeslu vyučil v osmdesátých letech, kdy se Američané obávali, že jejich ekonomiku ničí lacinými dovozy Japonsko. Jako náměstek zmocněnce pro obchod ve vládě Ronalda Reagana zavedl řadu…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu