Tak tady to máte
Poslední film Orsona Wellese, který vznikal čtyřicet osm let, ukazuje umělce, ne ztroskotance
Letadlo na lince Paříž – Los Angeles mělo jednoho březnového dne roku 2017 na palubě i netradiční náklad. Pro jedny jen podivnost, pro druhé poklad – tisíc cívek filmu, více než sto hodin natočeného materiálu v kovových kulatých krabicích s nápisy „Peter u dveří do koupelny“, „Zhasnuto“ nebo „Trpaslíci mluví“. Fragmenty posledního filmu amerického režiséra Orsona Wellese nazvaného Odvrácená strana větru po dekádách ve skladě na okraji Paříže směřovaly do americké laboratoře. A jeden z nejpodivnějších příběhů vzniku filmu se blížil svému konci.
Tým Wellesových nadšených obdivovatelů a bývalých spolupracovníků v čele s režisérem Peterem Bogdanovichem se totiž rozhodl, že po více než třiceti letech od smrti režiséra už to nebude jen „nejlepší film, který nikdy nevznikl“. Po právních i osobních peripetiích a získání souhlasu od Wellesovy dcery Beatrice i jeho milenky Ojy Kodar, která se podílela na scénáři, dokončení snímku zaplatili donátoři z řad hollywoodských hvězd a společnost Netflix. Ta jej má od loňské premiéry na festivalu v Benátkách ve své videotéce. Kdo by jej ale chtěl vidět na velkém plátně, má nyní možnost. Promítne ho nadcházející festival v Karlových Varech.
Žádný jiný režisér nemá tolik vykladačů, uctívačů a kritiků jako Orson Welles, jehož přelomový debut Občan Kane mnozí považují za nejlepší film vůbec. Jeho život a tvorbu mapují desítky knih a stovky protichůdných názorů, přesto jako by stále unikal. Kouzelnickým trikem jako by byla i…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu