0:00
0:00
Kultura23. 6. 201912 minut

Analfabet

Michal Havran
Údolí smrti na Dukle
Autor: Milan Jaroš

BYLO TO TAKHLE – Kuluš vešel do Účka, zvedl ruku a začal zpívat Alpha Blondyho přesně v tu chvíli, kdy ho DJ odmixoval tančícím do povědomí, kde jim zůstane jako první spálenina z Chorvatska. Koko, kokó, iskokody rasta, řval Kuluš a razil si cestu mezi lidmi u baru. Chvíli to vypadalo, že bude tančit pod mixpultem, udělal dva šouravé lyžařské kroky, jaké se používaly při tanci na bratislavské ska Ventilu a Midi, rukama naznačil pohyb rozbíhajícího se vozíčkáře, pak ale usoudil, že dráha je obsazena, a dlouhým obloukem se vrátil dozadu, kde nebyly stoly, ale zelené přepravky s odřeným nápisem Šariš.

No co, kokoti, říkal jsem, že přijdu. Zvu vás! Kokoti měli skelné oči a bylo jasné, že vězí ještě v I shot the Sheriff, čímž chtěl DJ ještě před Alpha Blondym připravit fanoušky roots a dancehallu na Afriku. Kuluš měl kárované tričko po otci, seprané do oranžova, s červenými pruhy imaginárního skotského tartanu, rukávy vysoukané pod lokty jako rozhodný muž, který přesně ví, jak na věc. Jednu ruku měl stále ve vzduchu, druhou položil jednomu z kokotů na rameno. Tak co, Feri, smotneme brčko? Dříve než Ferči zareagoval, než si uvědomil, že už nehraje Marley ani Blondy, ani Ejdž Ár, vytáhl Kuluš z přední kapsy ubaleného jointa, zapálil, potáhl si, jak se to naučil na škole v přírodě, kde měli „pořádně dýchat, aby se jim pročistily plíce“, ale místo toho, aby podal špeka dál, postavil se a zakřičel: Kde je ten zmrd?

Zmrd to zaslechl, přesně věděl, že dnes večer je zmrdem…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc