Natoč to znovu
S rostoucí rolí popkultury a zábavního průmyslu sílí pocit fanoušků, že jim autoři něco dluží
Jen během psaní první věty tohoto textu přibylo v on-line petici nazvané „Přetočte osmou řadu Hry o trůny s kompetentními scenáristy“ třiadvacet podpisů a výzva se tak přiblížila k milionu šesti stům tisícům signatářů. Za tři týdny od zveřejnění na webu Change.org je to pozoruhodně vysoké číslo. Odráží frustraci části publika, podle níž se kdysi vyzdvihovaný seriál přestal podobat sám sobě. Petice je zatím poslední z řady aktivit diváků, kteří se domnívají, že „jejich“ dílo nedopadlo podle jejich představ a že je s tím třeba něco udělat. V tomto případě rovnou přetočit.
Angažovanost konzumentů populární zábavy má dlouhou historii. Už na konci 19. století zachraňovali oblíbenou postavu Sherlocka Holmese čtenáři příběhů Arthura Conana Doylea a přiměli spisovatele, aby detektiv vstal z mrtvých. Současná podoba angažovanosti se ale v něčem zásadně liší. Diváci vnímají stále častěji zábavu jako investici – a mají tak čím dál silnější pocit, že jim autoři něco dluží.
Dvacet tun arašídů
Úředník, který třídil v roce 1968 poštu v televizi NBC, měl nečekaně plné ruce práce. Dorazilo několik desítek tisíc dopisů a jejich pisatelé chtěli po stanici jediné: aby nerušila po druhé sezoně seriál Star Trek. Kampaň patří dnes k legendárním příkladům fanouškovské angažovanosti a postupně k ní přibyly další podobné. U mysteriózního seriálu Jericho dopisy vystřídaly balíčky buráků inspirované zvoláním hlavní postavy. Do společnosti CBS došlo v roce 2007…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu