0:00
0:00
Společnost28. 4. 20194 minuty

První sbírka e-mailů

Malá výprava do psychologie sběratelství

Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

Překotná digitalizace všeho svádí člověka k povzdechům, že svět už není, co býval. Ani stárnoucí autor tohoto sloupku není vůči takovým nářkům imunní, obzvlášť pokud mu připomenou něco z vlastního dětství. Třeba ty blažené chvíle, kdy zakládal nové a nové sbírky poštovních známek, obalů od žvýkaček, céček (narození po roce 1985 ať nahlédnou do Wikipedie) nebo vstupenek na heavymetalové koncerty.

A přesně na tuhle strunu zahrál počátkem dubna americký herec a producent Peter Funt ve svém pozoruhodném textu s všeříkajícím názvem Kdo bude sbírat e-maily?. Připomíná v něm, že digitalizace nahradila spoustu oněch půvabných drobností, které se daly vášnivě hromadit, digitálními soubory dat, s nimiž sběratelství ztrácí část svého půvabu. Trochu jsme si nad tím textem poplakali a rozhodli se památce klasického sběratelství věnovat malou psychologickou sondu.

↓ INZERCE

Borůvky pro samici

Tak jako mnoho jiných oblastí lidské psychiky, i tuhle na počátku interpretačně definoval velikán oboru Sigmund Freud. Sběratelská vášeň se podle něj vytváří v raném dětství při nácviku toalety. Batole si tehdy poprvé naplno uvědomí, že se žuchnutím stolice do nočníku část jeho samého nenávratně odchází, a zaplaví jej úzkost. Sbírání známek nebo brouků, jemuž se pak po zbytek života bude věnovat, je podle zakladatele psychoanalýzy realizací nevědomé touhy nabýt znovu vlády nad existencí a vzít si od světa zpět to, co bylo neuváženě vydáno.

Klasický záchodový výklad…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc