Hudba se samozřejmě nachází v notách. Ale taky v rozbitém počítači či hladovém břiše. Může sloužit politickému protestu nebo se připodobnit nábytku a splynout s prostředím. Co bude považováno za hudbu, dnes ohraničuje pouze fantazie tvůrců i posluchačů – a přesně toto poselství přináší další výpravná dětská kniha z dílny úspěšných polských ilustrátorů Aleksandry a Daniela Mizielińských.
Po exkurzích do světa architektury, designu i zahradního plánování se čtvrtý svazek z řady dětských uměleckých encyklopedií věnuje hudbě a na rozdíl od svých předchůdců to není čtení pro ty úplně nejmenší. Dost se tu dozvědí teenageři a vlastně i dospělí. Mizielińští spojili síly s muzikology, kteří se místo profilů významných a slavných autorů podívali na to, jak s hudbou a jejím poslechem zamávalo dramatické 20. století. S jistou nadsázkou by šlo říct, že jde o dětskou verzi proslaveného průvodce hudbou posledních sto let – knihy Zbývá jen hluk od kritika Alexe Rosse.
Sledujeme tu vývoj technologický i běh dějin. Libera s Mendykem vyzdvihují především dobrodružné objevy průkopníků, jako byli skladatelé John Cage, Karlheinz Stockhausen, La Monte Young či propagátorka hlubokého poslechu Pauline Oliveros, která se soustředila na analýzu slyšeného. Věnují se i konstruktérům neobvyklých nástrojů od ruského vynálezce Leona Thérémina po Einstürzende Neubauten, jimž k provozování hudby stačilo i pneumatické kladivo. Tajemstvím opředený Robert Johnson, mistr blues z delty Mississippi,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu