Ostrý start
Elektrická nákladní auta překvapují akcelerací a levným provozem. Prosadí se proti naftě a benzinu?
Ve čtvrtek dopoledne je doprava v centru Berlína docela klidná. Spolu s dalšími dvěma spolujezdci projíždíme podél kanálu Landwehr, okolo Německého technického muzea s rozsáhlou expozicí z dějin dopravy. Sami jsme přitom důkazem, že se její vývoj nezastavil: ačkoli sedíme v sedmiapůltunové dodávce, po sešlápnutí plynu se ozve jen tiché bzučení a vůz vyrazí nezvykle rychle kupředu. Řidič, novinář zaměřující se na nákladní dopravu, si auto pochvaluje. Je cítit síla motoru. Přesněji řečeno, elektromotoru. Jedeme totiž v nové elektrododávce FUSO eCanter automobilky Daimler.
Kabina auta, která trochu připomíná moderní verzi dávné skříňové Avie, se v ničem zásadním neliší od běžných dieselových dodávek. Vejdou se tam tři lidé, řidič i cestující mají k dispozici obvyklou sadu tlačítek a vybavení. Drobným, ale zásadním rozdílem je ukazatel stavu baterie tam, kde obvykle bývá ukazatel množství paliva v nádrži.
Auto spolehlivě ujede 100 km – za každého počasí, ať s topením nebo puštěnou klimatizací. Není to samozřejmě mnoho, a tak se prozatím počítá s využitím těchto vozidel v městské a příměstské logistice. Ta dnes zažívá rychlý rozvoj díky boomu internetových obchodů. A moderní podoba dodavatelského řetězce si žádá i nové a ekologické způsoby dopravy.
Elektromobilita konečně prorazila. Po planetě už jezdí přes tři miliony aut do zásuvky a jen za minulý rok se jich prodalo přes milion,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu