S tykadly na střeše
Dráty nad silnicí možná zažijí renesanci – a s nimi i trolejbusy, které dnes mohou být částečně autonomní. Trolej by mohl pohánět i náklaďáky.
Kdysi obyčejná scéna, na kterou už většina Pražanů zapomněla: Z trolejbusu vystupuje řidič, bere do rukou žlutou tyč a ze střechy vozu stahuje „tykadla“ neboli sběrače elektřiny. V rukavicích zkontroluje uhlíky na jejich koncích, a buď je vymění, nebo tykadla vrátí zpět. Během zimy může takových sad uhlíků měnit i několik za den.
Trolejbus, který zastavuje u nové nabíjecí stanice zvané Dobudka na pražském autobusovém nádraží Palmovka, tak častou údržbu nepotřebuje. Trolejového vedení se dotýká jen občas – dokáže totiž jet i na baterii. Vůz, který představuje kompromis mezi elektrobusem a trolejbusem, dorazil do pražských ulic téměř půlstoletí poté, co byl v Praze v roce 1972 provoz trolejbusů ukončen. Jeho návrat upozorňuje na zajímavou otázku: prosadí se v budoucnu v hromadné dopravě lidí a nákladů spíše vozy na baterii, tedy plnohodnotné, „čistokrevné“ elektrobusy a elektrické náklaďáky, nebo právě „kříženci“ různého druhu?
Do vrchu na trolej
Rozjíždíme se zmíněným trolejbusem (kvůli jeho „obojživelnosti“ se mu říká parciální) směrem do Letňan. Jediným na první pohled patrným rozdílem oproti obyčejnému vozu MHD je obrazovka na stropě uprostřed, kde běží černobílé fotky z historie pražského provozu trolejbusů. A také hlasité pískání elektromotoru a měničů. Dvojice patnáctiletých kluků na zadní sedačce poznamenává, že „je to jak ve Star Treku“. Tahle omladina neměla možnost v Praze trolejbusy zažít a nevyzkoušela je nejspíš ani v jiném krajském městě, kde dosud…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu