Překvapivý objev z Vysočiny
V Jihlavě vystavují fascinující dílo malířky Milady Schmidtové Čermákové
Nevychodila uměleckou školu a nikdy neměla pořádnou výstavu. Tři roky po smrti včelařky z Vysočiny Milady Schmidtové Čermákové nicméně vychází najevo, že její „přízračné krajiny, v nichž lidé s holými zadky zírají na nebe, kde velké ženy chlapeckých postav odcházejí z obrazu ven a za jejich zády zeje prázdno tuhé jako potlačený výkřik“, jsou důkazem výjimečné výtvarné kreativity, která se v jejím díle projevila nehledě na nepřízeň vnějších i vnitřních okolností. A která si zasluhuje být zapsána do dějin zdejšího umění.
Výše citovaná slova napsal autorčin synovec Jan Balabán v autobiograficky laděné próze Černý beran. Kniha vyšla před osmnácti lety a tehdy prakticky nikdo nevěděl, že bláznivá malířka Johana, o níž částečně pojednává, je reálná postava. Teď se to díky výstavě Chodkyně v mracích mohou dozvědět všichni. Po nedávné premiéře v Krajské galerii výtvarného umění ve Zlíně je vůbec první expozice životního díla Milady Schmidtové Čermákové reprízována v Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě. Je to jedna z nejpřekvapivějších výstav, jaká kdy byla v Česku k vidění.
Divadlo světa
Kořeny příběhu sahají víc než dva tisíce kilometrů daleko od Česka. V ruské vesnici Dobriňka se těsně před nástupem 20. století narodila Natálie Lavrentějevna Maslikova, kterou si tam před koncem první světové války vyhlédl rakousko-uherský voják Hugo Schmidt, toho času v ruském zajetí. Po vzniku Československa si Natálii odvezl domů a na Vysočině se jim v Domanínku u…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu