Kam ujíždí Škoda
Platy v automobilce míří k 50 tisícům, teď se bude bojovat o pracovní soboty
Největší česká firma opět zvedá platy. Nebude to zadarmo. Směny do sobotní noci, se kterými začala na zkoušku před rokem a půl, by Škoda Auto nyní ráda zavedla jako normu – i ve svojí hlavní továrně v Mladé Boleslavi, kde slibuje další expanzi.
Automobilka se po čtvrt roce jednání minulý týden dohodla s odbory na zvýšení mezd. Ve firmě ke konci března vypršela kolektivní smlouva a odbory začaly vyhrožovat stávkou. Od dubna platy stoupnou o 12 procent, k tomu všichni zaměstnanci dostanou jednorázový bonus 67 tisíc za loňské rekordní výsledky. Vedení odborů v pátek návrh odkývalo, tuto středu o nich má hlasovat podniková rada. Průměrný plat ve Škodě byl loni 47 tisíc korun (včetně managementu; ve výrobě průměr činil 40 557 korun), nyní poprvé překročí 50 tisíc.
Zkušenosti z Kvasin
Škoda už od devadesátých let funguje jako vzor pro velkou část ekonomiky, která je dnes na autoprůmyslu kriticky závislá. Česko je ve výrobě aut na hlavu druhé na světě za Slovenskem, automobilky a výrobci autodílů tvoří čtvrtinu průmyslu a pětinu exportu. Škoda coby tahoun odvětví se však od ostatních čím dál víc vzdaluje. Průměrná mzda v Česku měla v devadesátých letech za Škodovkou zpoždění tři roky, teď je to devět let.
Šestidenní režim nevyhovuje zdaleka každému
Úprk nyní souvisí s všudypřítomným nedostatkem lidí a snahou vytěžit na maximum linky, do kterých Škoda v posledních letech hodně investovala. Do roku 2025 chce zvednout výrobu z…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu