0:00
0:00
Společnost17. 3. 201813 minut

Až skončí diesel

Jak německé zákazy změní český trh s auty

Ilustrační foto
Autor: Milan Bureš

Šedá metalíza vypadá i po letech slušivě, ale karoserie už v tomto případě moc nepomůže. Taxík značky Volkswagen Touran visí na zvedáku bezmocně jako pacient v nemocnici a mechanik Libor Fleischhans má po prohlídce jasno: „Motor musí na generálku, nebo rovnou na Hejtmánku.“

Hejtmánka je velké vrakoviště v Mladé Boleslavi. Jsme v malé dílně na periferii města, kde Fleischhans kromě aut opravuje i přístroje na měření emisí. Když do dílny dorazí majitel touranu a vyslechne si verdikt, přijme jej sklesle, ale smířlivě. Jako by ani nešlo o velké překvapení. Během diskuse s mechanikem utrousí, že vůz má částečně zaslepený EGR ventil, odsávající výfukové plyny zpět do motoru, a také „přečipovanou“ řídicí jednotku. Oba zásahy jsou v rozporu s předpisy. Znavený naftový motor mohly dočasně přimět k lepšímu výkonu, o to horší jsou ale následky. Z těch srozumitelnějších stojí za zmínku to, že netěsní válce, uniká olej a při nastartování z výfuku vyletí na podlahu mrak černých sazí.

↓ INZERCE

Vůz nicméně pořád jede. Oficiálně má v pořádku všechny dokumenty o technické způsobilosti, a tak řidič na konci debaty vycouvá po začerněné podlaze ven a mizí ve víru automobilového města. Je možné, že před úplným kolapsem sveze ještě spoustu zákazníků. „Pro něj jsou to peníze. Musí jezdit,“ krčí rameny Fleischhans, byť pochybuje o tom, že při řádně provedené zkoušce na STK by auto v tomto stavu mohlo projít.

O benevolentním přístupu řidičů i kontrolorů mluvil mnohokrát v televizních reportážích nebo…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc