
Matematika bude od školního roku 2021/2022 povinným maturitním předmětem a je skoro šokující, jak chatrné argumenty pro tohle rozhodnutí padají. Nejčastěji zmiňovaný, a tedy zřejmě nejsilnější je ten, že matematika je důležitá. Ano, s tím se dá souhlasit. Matematika je důležitá, aby se jí věnovala ve školách větší pozornost než třeba chemii. Možná je i natolik důležitá, aby se znalosti ověřovaly v nějaké povinné zkoušce. Klíčová otázka ale zní jinak: je povinná zkouška tou nejlepší cestou, jak v dětech vyvolat zájem o matematiku a trvale je naučit její praktické základy? Z výsledku se zdá, že odpověď se příliš nehledala, protože silnější slovo ve sporu o povinnou maturitu z matematiky měli matematici, nikoli psychologové.
Úvahy o povinné matematice však nemusí vést pouze přes psychologii, dají se posuzovat třeba i českým jazykem nebo angličtinou. Povinnou maturitu z češtiny nikdo nezpochybňuje, jaké máme tedy výsledky? Zajistila povinná maturita z češtiny zájem o literaturu, schopnost kritického čtení, dovednost zajímavě sestavit text, znalost pravopisu, schopnost vést debatu nebo přednést strukturovaný ústní projev? Znalci poměrů ve školství namítají, že u dětí, kde tomu tak je, mají zásluhu dobří učitelé, nikoli povinná maturitní zkouška. Její princip směruje studenty ke zvládnutí otázek a odpovědí, znalosti jmen, názvů děl, gramatických pojmů, což ale k ničemu kloudnému není. Logickým zájmem studentů v systému povinné maturity je mít češtinu s minimálním úsilím rychle…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu