Francouzská popkulturní legenda jménem Fantomas je u nás spojena především s humorem. Její původní, temnou tvář vrací do hry komiks kanadské kreslířky Julie Rocheleau a francouzského scenáristy Oliviera Bocqueta, který nedávno vyšel česky. Album Fantomas se zlobí se vrací ke kořenům, tedy ke krvavým románům dvojice novinářů Marcela Allaina a Pierra Souvestra, jež vycházely těsně před světovou válkou. V jejich podání to byl zlověstný a nepředvídatelný hrdina, jehož antisystémovost neznala hranic. Právě taková je i jeho komiksová podoba, kterou Rocheleau dotáhla perokresbou a Bocquet nezatížil doslovností.
Ze zloducha vidíme povětšinou jen temný stín s bodavýma bílýma očima a stínohra je vůbec pro atmosféru ústřední. Z ní se Fantomas vynořuje, aby nelítostně a hromadně vraždil, a v ní se zase ztrácí. Do podsvětí, jehož temnota je zdůrazněna černým podkladem stránek. Doplňkovými barvami jsou rudá a tyrkys přecházející v chladnou modř i holubičí šeď; a tato paleta utváří noirovou atmosféru. Scénář je záměrně přímočarý jako u šestákových krimipříběhů, vizualizace v sobě naopak nese mnoho odkazů. Jednotlivá okna upomenou na secesní plakáty, Klimtovy emocemi prostoupené kompozice i další směry a umělce belle époque. Obdobně se mimochodem inspirovala kreslířka Melinda Gebbie v erotickém komiksu Ztracené dívky, který se odehrává ve stejném období ve švýcarském hotýlku.
Fantomas jako by tu byl předvojem hrůzy a iracionality světové války, která zatím doutná…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu