Nejslavnější youtuber na světě Felix Kjellberg alias PewDiePie, kterého na internetu sleduje přes 53 milionů lidí, přišel o lukrativní obchodní smlouvy s firmami Disney a YouTube, protože na svém kanálu zveřejnil videa, která jsou podle jeho sponzorů antisemitská. „Očividně si nenastavili pravidla,“ říká Tomáš Gavlas, šéf agentury Get Boost, která youtubery zastupuje v Česku.
R: V čem PewDiePie překročil hranici?
TG: Velké korporace mají své etické kodexy. Ty definují rozhodovací rámec firmy v přístupu k tématům, jako je xenofobie. Většinou je zásadně odmítají. Youtubeři si toto občas neuvědomují. Je pochopitelné, že značky jako Google a Disney od spolupráce odstoupily, taková rozhodnutí jsou pevně zakotvena právě v jejich kodexu. Očividně je to téma, které si obě strany jasně nenastavily.
R: Budou se teď youtubeři cenzurovat?
TG: Youtubeři jsou závislí na reklamním trhu, do dnešní velikosti se mohli vyvinout jen díky financím od inzerentů. Je tak pochopitelné, že zadavatelé reklamy chtějí mít kontrolu nad tím, s kým se jejich značka spojuje. Tato aféra povede k lepšímu pochopení obou stran. Pokud se někdo stane úspěšný díky platformě YouTube a bere z ní peníze, měl by přijmout její pravidla. YouTube je přitom stále výrazně benevolentnější než televize.
R: Stalo se něco podobného v Česku?
TG: Ano. Autoři, kteří jsou vulgární či používají xenofobní či jinak…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu