0:00
0:00
Agenda18. 2. 20172 minuty

Youtuber v nemilosti

Tomáš Gavlas
Autor: Petr Cepela

Nejslavnější youtuber na světě Felix Kjellberg alias PewDiePie, kterého na internetu sleduje přes 53 milionů lidí, přišel o lukrativní obchodní smlouvy s firmami Disney a YouTube, protože na svém kanálu zveřejnil videa, která jsou podle jeho sponzorů antisemitská. „Očividně si nenastavili pravidla,“ říká Tomáš Gavlas, šéf agentury Get Boost, která youtubery zastupuje v Česku.

R: V čem PewDiePie překročil hranici?

↓ INZERCE

TG: Velké korporace mají své etické kodexy. Ty definují rozhodovací rámec firmy v přístupu k tématům, jako je xenofobie. Většinou je zásadně odmítají. Youtubeři si toto občas neuvědomují. Je pochopitelné, že značky jako Google a Disney od spolupráce odstoupily, taková rozhodnutí jsou pevně zakotvena právě v jejich kodexu. Očividně je to téma, které si obě strany jasně nenastavily.

R: Budou se teď youtubeři cenzurovat?

TG: Youtubeři jsou závislí na reklamním trhu, do dnešní velikosti se mohli vyvinout jen díky financím od inzerentů. Je tak pochopitelné, že zadavatelé reklamy chtějí mít kontrolu nad tím, s kým se jejich značka spojuje. Tato aféra povede k lepšímu pochopení obou stran. Pokud se někdo stane úspěšný díky platformě YouTube a bere z ní peníze, měl by přijmout její pravidla. YouTube je přitom stále výrazně benevolentnější než televize.

R: Stalo se něco podobného v Česku?

TG: Ano. Autoři, kteří jsou vulgární či používají xenofobní či jinak…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc