Přivolání vozu během pár kliků na chytrém telefonu a o něco nižší cena. To před necelými dvěma lety přinesla světová firma Uber na trh pražské taxislužby. Start byl úspěšný, a tak svoje služby budou moci přes elegantně jednoduchou mobilní aplikaci od února nabízet i brněnští řidiči. Sama firma se slovu taxislužba vehementně brání – v tom ostatně spočívá její hlavní výzbroj ve sporech s majiteli tradičních vozů se žlutou cedulí „taxi“ na střeše, kteří ji obviňují z nekalé konkurence. Právníci Uberu odrážejí námitky (třeba že jejich řidiči nemají úřední koncesi nebo jezdí v horších autech) argumentem, že jejich vozy nejsou taxíky, ale chytře zprostředkovaná „smluvní přeprava“, v jejímž rámci lidé nabízejí za úplatu volné místo ve svém autě, když zrovna někam jedou. Potíž je v tom, že Uber jako taxík vnímají zákazníci i samotní řidiči. Města na celém světě vedou s Uberem právní boje o to, zda alternativní řidiči vůbec mohou v jejich ulicích jezdit. Brno zjevně nebude výjimkou.
Kouzlo komunikace
Spory s městy začaly prakticky ihned po spuštění služby v roce 2011, například v Německu nebo Belgii je Uber v některých městech mimo zákon. Naopak Evropská komise v Uberu (a podobných službách, jako je třeba „světový hotel“ Airbnb) vidí šanci budoucnosti a města přemlouvá, ať se s Uberem snaží dohodnout a soudní zákazy ať jsou až poslední možnost. Ani Praha v tomto boji není výjimkou: město řidiče Uberu pravidelně kontroluje a pokutuje za to, že jezdí bez koncese (firma za ně…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu