Smrt na silnici
Šlapal dobře. Avšak konec stroje, jenž změnil svět, se blíží
Lidský důvtip dosud nenašel mechanický proces, jenž by při pohánění vozidel nahradil koně,“ stěžovaly si francouzské noviny Le Petit Journal v prosinci 1893. Odpověď přišla v červenci následujícího roku, kdy byl uspořádán závod kočárů bez koní z Paříže do Rouenu. O účast se ucházely vozy poháněné párou, benzinem, elektřinou, stlačeným vzduchem a hydraulicky. K jízdě na 126 kilometrů dlouhé trati se však kvalifikovalo jen 21 vozů. Závod přilákal obrovské davy. Jasným vítězem se stal motor s vnitřním spalováním. V následujícím století bude pohánět průmysl a změní svět.
Dnes jsou však jeho dny sečteny. Rychlé pokroky bateriových technologií dávají výhodu elektrickým motorům. V Paříži se v roce 1894 nedostalo na start ani jedno elektrické auto, částečně i proto, že se zhruba každých 30 kilometrů musely vyměňovat baterie. Dnešní elektrická auta poháněná proudem z lithium-iontových baterií dojedou mnohem dál. Chevrolet Bolt má dojezd 383 kilometrů. Příznivci Tesly nedávno urazili s Modelem S na jedno nabití více než 1000 kilometrů. Banka UBS odhaduje, že „celkové náklady na vlastnictví“ elektrického auta se příští rok srovnají s vozem benzinovým – třebaže to způsobí ztrátu jeho výrobci.
Optimistický odhad předpovídá, že elektrická auta budou v roce 2025 tvořit 14 procent celkových prodejů; nyní je to jedno procento. Jiné odhady byly střízlivější, ale jejich autoři je teď narychlo upravují; baterie zlevnily a zlepšily se – cena kilowatthodiny klesla z 1000 dolarů v roce 2010…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu