Lidský důvtip dosud nenašel mechanický proces, jenž by při pohánění vozidel nahradil koně,“ stěžovaly si francouzské noviny Le Petit Journal v prosinci 1893. Odpověď přišla v červenci následujícího roku, kdy byl uspořádán závod kočárů bez koní z Paříže do Rouenu. O účast se ucházely vozy poháněné párou, benzinem, elektřinou, stlačeným vzduchem a hydraulicky. K jízdě na 126 kilometrů dlouhé trati se však kvalifikovalo jen 21 vozů. Závod přilákal obrovské davy. Jasným vítězem se stal motor s vnitřním spalováním. V následujícím století bude pohánět průmysl a změní svět.
Dnes jsou však jeho dny sečteny. Rychlé pokroky bateriových technologií dávají výhodu elektrickým motorům. V Paříži se v roce 1894 nedostalo na start ani jedno elektrické auto, částečně i proto, že se zhruba každých 30 kilometrů musely vyměňovat baterie. Dnešní elektrická auta poháněná proudem z lithium-iontových baterií dojedou mnohem dál. Chevrolet Bolt má dojezd 383 kilometrů. Příznivci Tesly nedávno urazili s Modelem S na jedno nabití více než 1000 kilometrů. Banka UBS odhaduje, že „celkové náklady na vlastnictví“ elektrického auta se příští rok srovnají s vozem benzinovým – třebaže to způsobí ztrátu jeho výrobci.


Optimistický odhad předpovídá, že elektrická auta budou v roce 2025 tvořit 14 procent celkových prodejů; nyní je to jedno procento. Jiné odhady byly střízlivější, ale jejich autoři je teď narychlo upravují; baterie zlevnily a zlepšily se – cena kilowatthodiny klesla z 1000 dolarů v roce 2010…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu