Vábení rychlosti
Čína postavila největší síť vysokorychlostních vlaků na světě. A budou další.
Na těchto polích roste naděje,“ říká Ku Čen’an a ukazuje na pusté místo. Tento statný muž, silný kuřák, 25 let dohlížel na stavby silnic v centrální Číně. Ale před třemi lety, když dokončil povrch dálnice k nové stanici vysokorychlostního vlaku v tomto poklidném koutě provincie An-chuej, si řekl, že je čas změnit obor. Krajina stále působí prázdně, má k dispozici prvotřídní infrastrukturu, přesto tu žije jen velmi málo lidí a ještě méně podnikatelů. Ku to však vidí jinak. Očekává, že se kolem železniční stanice rozroste velkoměsto. S takovým očekáváním tu postavil domov pro seniory a chce jej rozšířit na komplex pro 5000 lidí.
Abychom si uvědomili, jaké má Čína ambice s vysokorychlostními vlaky, musíme sen pana Kua mnohokrát vynásobit. Před necelými deseti lety tam neexistovala žádná taková trať. Dnes má 20 000 kilometrů vysokorychlostních železnic, víc než kolik je na celém světě dohromady. A do roku 2025 se chystá položit dalších 15 000 kilometrů kolejí. Stejně ohromující je rozvoj měst podél tratí. V pravidelných intervalech – téměř všude, kde jsou stanice, dokonce i v místech, která vypadají jako pustina – rostou ze země trsy nových kancelářských i obytných budov.
Čínští plánovači doufají, že to bude něco jako železniční města, která (pomalejším tempem) rašila v Americe a v Británii v 19. století. Plýtvání je v této budovatelské horečce nevyhnutelné. Otázkou však je, jestli zisky převládnou nad ztrátami. Pět let od zahájení provozu na nejživější trati (z Pekingu do…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu