Poloostrov Stad je možná nejvíce nehostinným místem v celém Norsku. Skalnatý cíp země bičují ze všech stran prudké větry, vody okolního moře jsou mimořádně bouřlivé a plné nevyzpytatelných proudů. Zdejší špatné povětrnostní podmínky odedávna komplikovaly život námořníkům, kteří museli dlouhý výběžek země obeplouvat při svých cestách podél zubatého pobřeží mezi Bergenem a Ålesundem. Nápad provrtat skrze hornatý poloostrov plavební tunel, který by lodím náročnou cestu podél fjordů výrazně zjednodušil, se poprvé objevil už před více než 100 lety, až nyní se na něj ale našly peníze.
Norský ministr dopravy Ketil Solvik-Olsen na začátku dubna oznámil, že tunel je součástí nového dopravního plánu a ražba začne v roce 2019 a bude trvat tři až čtyři roky. Kilometr a půl dlouhý tunel bude 36 metrů široký a 50 metrů vysoký, což umožní, že jím budou moci proplouvat velké trajekty i těžké nákladní lodě. Jeho vyhloubení bude stát 315 milionů dolarů a při stavbě bude potřeba odstranit více než osm milionů tun skály. Dělníci začnou tunel razit z obou stran hory, dokud se nesetkají uprostřed. Nejdříve prorazí nejvyšší vrstvu, tedy budoucí strop tunelu, a oblouk zpevní stříkaným betonem. Poté začnou pomocí výbušnin a sbíječek postupně odstraňovat kámen do hloubky. Úplně nakonec dojde k proražení kamenných prahů na obou koncích a tunel se poté zalije mořskou vodou.
Stavba takového rozsahu bude velkým zásahem do okolní přírody, autoři návrhu ale ujišťují, že udělají vše pro to, aby tunel…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu