0:00
0:00
Agenda18. 3. 20174 minuty

Sen o sdílení kol ožívá, i když politikům nevoní

Po zrušení tendru čeká Prahu nová debata

Rekolo v Brně

Vít Ježek má pro kola slabost – na jednom dojel před pěti lety až do Istanbulu. „Ale bylo to jen ze Zlína, takže zas taková dálka to nebyla,“ vtipkuje 28letý vytáhlý cyklista a programátor.

Když se z Istanbulu vrátil, začal si plnit ještě jeden větší cyklistický sen, jehož hlavní dějství začíná tento týden. Ježek postavil firmu jménem Rekola, která od roku 2013 provozuje po Praze pronájem kol a která v úterý se začátkem jara spouští novou sezonu, a to nejen v hlavním městě, ale také v Brně, Olomouci, Teplicích a Českých Budějovicích.

↓ INZERCE

V prvních letech Rekola fungovala na hranici punku s opotřebovanými koly, které Ježek sbíral jako šrot a opravená je vracel do provozu. Nyní už jde o profesionální firmu, která chce letos definitivně prokázat, že celý projekt je skutečně myšlen smrtelně vážně – a to i přesto, že funguje bez peněz od města a že s magistrátem, který má s bikesharingem svoje plány, spíš bojuje, než spolupracuje.

Kouzlo růžových kol je v tom, že po svezení je lze nechat prakticky kdekoli v širším centru. Půjčování funguje přes mobilní aplikaci, kde si cyklista najde nejbližší volné kolo (všechna budou mít letos v sobě GPS), přes aplikaci zaplatí a dostane do telefonu kód na odemknutí zámku. V cíli zas kolo zamkne a v aplikaci se odhlásí. Tím se kolo dá opět do oběhu.

Ježek získal loni investici „v řádu desítek milionů“ od Ondřeje Fryce, zakladatele internetového portálu Mall.cz a jednoho z prvních českých internetových velkopodnikatelů, financujícího dnes startupy nejrůznějšího typu. Místo ojetých bicyklů tak letos poprvé nasazuje úplně nová kola, a to v daleko větším počtu než loni. Z loňských 175 jich bude letos až 450 a nejlepší loňské ojeté kusy z Prahy se převezou do dalších měst. Cíl pro rok 2017 je zaručit spolehlivost a zvednout počet zákazníků z loňských čtyř na 14 tisíc. Spolu s kvalitou poroste i cena – hodinová sazba bude stát v Praze 32 korun, tedy stejně jako dražší lístek na metro, roční permanentka vyjde na 1199 korun.

Magistrátní úředníci a dopravní podnik dosud nebrali Rekola příliš vážně, což vyvrcholilo loni, kdy se město znovu postavilo za velkorysý plán bikesharingu v Praze s rozpočtem až 100 milionů korun. O podobě se měl vést takzvaný soutěžní dialog, což je forma soutěže, kdy zadavatel přesně neví, co chce, a s uchazeči si nejdřív vyjasňuje zadání. Po neformálních konzultacích ale pražský dopravní podnik nastavil taková kvalifikační kritéria, do kterých se Rekola coby největší fungující systém vůbec nevešla – mimo jiné kvůli technikáliím, jako je povinnost mít ve firmě jednoho autorizovaného inženýra nebo programátora, který už někdy aplikaci na bikesharing vytvářel.

Rekola napadla tendr u antimonopolního úřadu a ten stížnosti vyhověl. Kritéria označil za diskriminační a v lednu nařídil celý tendr zrušit. Dopravní podnik se odvolal k šéfovi úřadu, který ale minulý týden původní verdikt potvrdil, takže tendr skutečně padá.

Ježek podezírá dopravní podnik z toho, že straní vlivným reklamním firmám jako JCDecaux nebo BigBoard, které se chtějí do bikesharingu pustit s vidinou nových atraktivních reklamních ploch přímo na kolech. BigBoard již bikesharing v Praze loni testoval, firma JCDecaux službu nabízela v rámci výměnného obchodu za prodloužení často kritizované smlouvy na správu městského mobiliáře.

Příběh Rekol navíc ukazuje, že město by mohlo ušetřit desítky milionů v plánovaných investicích do nových stojanů na kola. Své stojany má třeba velmi populární pařížský systém Velib, ale pokud lze kola zaparkovat kdekoli, není tolik stojanů potřeba a není potřeba jimi ani zabírat místo. Ježek by proto rád město přesvědčil, aby místo nového dotovaného systému, který by Rekola vyřadil ze hry, spojilo s Rekoly síly a v optimální verzi je začlenilo i do hromadné dopravy – tedy aby si růžová kola mohl půjčit každý, kdo má Lítačku.

To je ale zatím hudba budoucnosti. Náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek zdůrazňuje, že Ježkovi coby největší fungující platformě fandí a že rozhodně nechce nikoho vyřazovat ze hry. O tom, jak vážně to Praha s bikesharingem myslí a co vlastně chce, se prý nyní po zrušení tendru znovu povede debata. „Dejte nám pár týdnů a uvidíte,“ prohlašuje Dolínek.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].