Havránková never more!
Výstavba dálnic vázne a politici mají nový plán, jak zatočit s těmi, kdo zdržují
Jako dítě sem Václav Vinař chodil lyžovat. Žádná velká jízda to být nemohla, ale v padesátých letech to stačilo.
Pole se tu dnes táhnou až k zarostlému temeni nízkého kopce. I v 66 letech sem Vinař vyleze po bahnité mezi za pár minut. Cílem výstupu je pohled k jihozápadu, kde statný farmář pěstuje řepku a kde hnědé lány za pár let přetne dálnice D35 z Hradce Králové na Olomouc.


Dlouho slibovaná severní paralela k přetížené D1 se má začít budovat už letos na podzim. Výkupy pozemků a úřední procedury jsou na prvních 27 kilometrech skoro u konce. Zbývá ale pár zádrhelů, se kterými si stát dosud neumí poradit, podobně jako před lety při jednání s farmářkou Ludmilou Havránkovou na nedaleké D11. Na jejích polích se po letech průtahů pořád ještě staví a podobné zpoždění je i na dalších dálničních tazích. Příběh Václava Vinaře ukazuje, že leccos by šlo urychlit lepším a slušnějším jednáním, Česko jde ale na svůj velký dopravní rest jinak – novými zákony, které mají dát mnohdy chaotickému a faulujícímu státnímu aparátu do rukou ještě větší sílu.
O jejich podobu se hraje právě teď. Jestli výstavbu dálnic skutečně zrychlí, to je zatím otázka. Poslanci a vládní úředníci líčí nové návrhy jako prevenci obstrukcí. Ochránci přírody a majitelé dotčených pozemků však zlepšováky z parlamentu sledují s velkou nervozitou.
Jde o princip
„Když to nepůjde normálním slušným způsobem, jsem připraven jít…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu