Něco se děje: na podzim bylo a bude zase víc přehlídek designu. Designblok, Czech Design Week, Dyzajnmarket, Design Supermarket – to jsou akce jen v Praze. Další pak v Brně, Liberci (Design Days Reichenberg), Ústí nad Labem (Design Box), Zlíně (Zlín Design Market). A samozřejmě v Berlíně, Vídni nebo Drážďanech. Není to náhoda, signalizuje to změnu. Mění se obsah slova design a také to, jak se nakupuje a používá. Design už prostě není tvarování produktů pro průmysl. Zatím se ale přesně neví, co to je.
Už základní formát designových přehlídek je poměrně nový: jedná se o kombinaci zábavy, umění a spotřeby. Dnešnímu městskému člověku vyhovuje, o akce je zájem mezi prodejci i návštěvníky, kteří jsou ochotní často zaplatit vstupné; skoro by se zdálo, že platí za to, že mohou nakoupit. Akce ovšem slibují víc než nákup – pocit účasti na designu, tedy něčem kulturním a hodnotném. Což může a nemusí být pravda.
Ve skutečnosti se podobné přehlídky, festivaly nebo veletrhy hodně liší – v tom, co nabízejí, a v tom, co chtějí. Někde je cílem skutečně spíš trh, tomu se asi nejvíc blíží pražský Dyzajnmarket. Někde jde víc o kurátorskou přehlídku designu: příkladem je zakladatelský Designblok, který celý formát do Česka přinesl a zdokonalil, nebo Design Supermarket. Nejnovější jsou přehlídky Prague Design Week a Czech Design Week, které spíš už jen replikují zavedený model. Že je úspěšný, o tom svědčí i to, že se momentálně přou o vlastnictví značky.
Zajímavý je rovněž pohled na…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu