Minulé úterý na několik hodin vypadly v Česku a na Slovensku z provozu služby internetového gigantu Google – databáze videí YouTube, e-maily nebo zálohování souborů – a mnoho uživatelů náhle obnažená závislost nepříjemně zaskočila. „Ukázalo se, že v tom lítáme,“ říká IT analytik Petr Koubský.
Respekt: Co víme o tom, co se stalo?
Petr Koubský: Nic. Google tyhle informace nikdy nezveřejňuje. Prostě říká „technická chyba“. Přičemž příčin takového výpadku mohou být tisíce, tak ani nemá moc smysl spekulovat. Ani odborná veřejnost nic bližšího netuší.
R: Jaká je naše závislost na službách Googlu?
PK: Stejná jako v celém zbytku světa, takže ohromná. Paradoxně nejviditelnější služba Googlu, vyhledávač, jde nahradit jednoduše. Prostě používáte jiný. Ale horší je to s daty uloženými v cloudových službách, v Gmailu nebo v Google dokumentech. Tam logicky náhrada není.
R: A jak se tomu jako uživatelé můžeme bránit?
PK: Můžeme používat nějakou jinou službu. Což je ale z deště pod okap, protože i každý jiný server může vypadnout. A pak je tu samozřejmě možnost si svoje soubory zálohovat. Jenže to je dost komplikované. Když používáte například Google dokumenty jako pracovní prostředí, znamenalo by to udržovat všechny soubory aktuální na několika různých serverech. Což je přinejmenším nepohodlné, jde to…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu