MINULÝ TÝDEN
RESPEKT 44/2016
Z vaší rubriky Minulý týden, která zmínila 25. výročí umělecké akce Být hlavou slov na Staroměstském náměstí v Praze, se bohužel vytratilo jméno umělce, respektive autora, tedy mé jméno.
Ta umělecká akce se ovšem neuskutečnila sama od sebe, nejednalo se o žádný flash mob, nýbrž měla „hlavu“, která za ní stála a půl roku dopředu vše připravovala, aby to v ten kýžený den všechno klaplo.
Proto bych vás chtěl požádat, abyste věc uvedli na pravou míru a napsali, kdo jmenovitě byl autorem umělecké akce Být hlavou slov na Staroměstském náměstí před 25 lety.
André Novák, Kassel
Limonádový mančaft
Respekt 46/2016
Je zde popisován rychlý postup neznámého klubu, jejž k úspěchům žene rudý býk. RB Lipsko ale není první „hvězdou“ bez kořenů, která je trnem v oku ostatním.
Podíváme-li se, kdo válcuje konkurenci na slavné rally Dakar v kategorii kamionů, kdo stojí za současným ničitelem konkurence v seriálu WRC, najdeme společného jmenovatele. Tento jmenovatel se, neméně úspěšně, angažoval na rally Dakar i v kategorii osobních vozů, ale poté odstoupil. V seriálu formule 1 taktéž dominoval, ale v posledních sezonách jej vystřídal stejně agresivní hráč, ale náš jmenovatel je jediný sponzor, který v F1 udržuje dvě stáje – Red Bull F1 a Toro Rosso.
Ve všech zmíněných případech, včetně RB Lipsko, je scénář podobný. Dlouhodobě a stabilně vysoký rozpočet, silné zázemí, disciplinovaný podpůrný tým a nadějní nebo špičkoví závodníci a hráči. Máme však nenávidět fotbalisty, že hrají za klub postavený na zelené louce? Máme nenávidět závodníky, kteří vyhrávají pro stáj založenou před pár lety? Mohou za to, že mají v zádech tak štědrého sponzora? Máme prosadit „lex Mateschitz“, který by mu zakázal deformovat soutěže?
Řešením by bylo nastavení horního stropu pro rozpočty týmů, ale to by omezilo tok peněz do celé soutěže a drahé hvězdy by musely přistoupit na nižší platy. Nebo postavit stejně štědrou opozici, která bude schopná držet krok. To však povede k soubojům tří čtyř nejbohatších na špici a zbytku v poli poražených.
Nezbývá než se s novým hráčem smířit a čekat, jak to bude dál. Ne všechno, kde se Red Bull angažuje, ničí soutěž. Protipříkladem budiž seriál Red Bull Air Race. Tam je ale Mateschitzova limonáda sponzorem celé soutěže, a ne jednoho hráče.
Jan Procházka, Plzeň
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].