
15 %
o tolik klesl za tři roky počet dětí, které znají cenu chleba


13 %
o tolik stoupl za tři roky počet dětí, které znají cenu iPhonu
40 let
lidé kolem tohoto věku jsou finančně nejgramotnější
Zdroj: Česká spořitelna
Z dlouhodobého průzkumu finanční gramotnosti, který pro Českou spořitelnu dělá společnost Millward Brown, plyne, že nejvíc finančně gramotní jsou lidé kolem 40 let, mladší teprve sbírají zkušenosti a starší ztrácejí zájem se v této oblasti vzdělávat. Gramotnější jsou lidé bohatší, vzdělanější a překvapivě i ti, kdo žijí v páru. Naopak to, zda někdo žije na vsi nebo ve velkém městě, míru gramotnosti neovlivňuje. Mladí si začínají přivydělávat dříve než před třemi lety – v 18 oproti 21 letům. V cenách se dotázaní vyznali celkem dobře, zajímavostí je, že ubylo dětí, které znají cenu chleba, a přibylo těch, které znají cenu nejnovějšího iPhonu. Dlouhodobě mají Češi potíže vysvětlit rozdíl mezi debetní a kreditní kartou, polovina lidí si není jista ani tím, co je hypotéka, kontokorent, či tím, co se stane s jejich úsporami při inflaci.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu