ANO, budou dálnice
Babiš slibuje řidičům, že bude stavět – jak si vede doteď?
Za středočeskými Olbramovicemi stojí u cesty spojující České Budějovice s Prahou billboard, z něhož se usmívá ministr financí Andrej Babiš a kandidátka jeho hnutí ANO na hejtmanku. Pod tvářemi obou politiků je pak už jen zvolání o třech slovech: „Dálnice, dálnice, dálnice.“
Kolem se po dvouproudé silnici žene nepřetržitá řada aut, a přestože se proud místo povolené devadesátky pohybuje spíš stodesítkou, každou chvíli se někdo ze spěchajících řidičů pokouší navzdory hustému provozu riskantně předjíždět. Slovo z plakátu přitom nejspíš běží hlavou většině lidí za volantem. Tuzemské obtíže se stavbou dálnic – na jejichž potřebě tu panuje téměř celospolečenská shoda – se dobře odrážejí právě tady, na stále neexistující dálnici D3. Lákavý předvolební slib z plakátu má háček: ministerstvo dopravy, jež za výstavbu dálnic zodpovídá, vede už tři roky právě hnutí ANO Andreje Babiše.
Počty, které nesedí
Za úřadování současné vlády se řidičům otevřelo necelých šestnáct dálničních kilometrů. Jde o závěrečný úsek D7 mezi Prahou a Chomutovem. Stavba byla dokončena v prosinci roku 2013, půl roku po volbách. Stavět se začalo v roce 2010. Pokud půjde vše podle stavebních plánů, vláda slavnostně otevře ještě dva nové úseky dálnice. V lednu příštího roku čtyřkilometrovou část u Příbrami – tam začala stavba letos. A na přelomu roku zbývající šestnáctikilometrový úsek D8 z Prahy na Ústí nad Labem, což je trochu jiný případ. Tam došlo na varovné předpovědi geologů a stavbu před třemi…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu