Severní Korea si i v době takřka neomezených informací udržuje aureolu tajemnosti, skoro až neskutečnosti. Téměř jediným zdrojem informací jsou výpovědi těch, kterým se podařilo z KLDR uprchnout – ať už místních nebo cizinců. Filmař a producent Paul Fischer se ve svém knižním debutu věnuje příběhu hvězd jihokorejské kinematografie unesených v roce 1978 – režiséra Sin Sang-oka a jeho ženy, herečky Čchö Un-hui. Zatímco té se dostávalo v rámci možností uctivého zacházení, Sin byl kvůli pokusům o útěk mučen a vězněn. „Drahý vůdce“ Kim Čong-il ho však nenechal zemřít. Byl příliš důležitý pro jeho plán oživit tamní kinematografii zaostávající za světem: měl ji na starosti coby dědic tehdy vládnoucího Kim Ir-sena a chtěl s její pomocí vylepšit obraz KLDR. Unesený pár se setkal až v roce 1983, kdy Sin pochopil, že jedinou nadějí na svobodu je spolupráce. Odhad vyšel, v roce 1986 přes Vídeň uprchli.
Ačkoli obal i podtitul naznačují spíš bulvární obsah, uvnitř najdeme dobrou literaturu faktu. Fischer se neomezuje na popisy únosu, mučení nebo bizarností tamního života. Příběh zasazuje do širšího kontextu a ukazuje smutnou historii Korejského poloostrova, který byl vždy hříčkou v mocenských tahanicích sousedních států. O to tragičtější je novodobé rozdělení národa, který si i v dobách útlaku byl schopen udržet hrdost a pospolitost.
Fischer neidealizuje ani život na jihu, ostatně Sin byl v době únosu v nemilosti u prezidenta Paka. Tím víc však vynikne hrůznost severokorejského…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu