0:00
0:00
Kultura7. 11. 20156 minut

Zjevení nad vrtulí

V Londýně usazený malíř Hynek Martinec poprvé samostatně vystavuje v Česku

Vzpomínky na Zvětšeninu. (Picasso viděl Zvětšeninu a Portrét Michelangela Antonioniho)
Autor: Galerie Václava Špály

Intellectual Properties. Název výstavy v pražské Galerii Václava Špály sice odkazuje k vlastnictví duševnímu, nicméně její autor Hynek Martinec (35) patří k několika málo zdejším výtvarníkům, u nichž se těžce měřitelné duchovno dokáže transformovat do snadno spočitatelných částek.

Malíř usazený v Londýně se nebojí při interpretaci vlastních obrazů veřejně hovořit o až mystických zážitcích, které při tvorbě hyperrealistických děl během nekonečných hodin práce zažívá. Jeho londýnská Parafin Gallery pragmaticky oceňuje, že autorovy půlmetrové oleje (což je malý formát) mají dnes hodnotu v přepočtu kolem čtvrt milionu korun. A že se za stotisícové sumy prodávají i obrazy, které dělal ještě během studií, kdy o něm nikdo nevěděl.

↓ INZERCE
Vzpomínky na Zvětšeninu. (Picasso viděl Zvětšeninu a Portrét Michelangela Antonioniho) Autor: Galerie Václava Špály

Zuzana v Paříži

Broumovskému rodákovi bylo osmnáct, když se zašel podívat do Galerie Rudolfinum na výstavu Poslední obraz. Nezapomenutelná přehlídka tehdy mladých malířů (Vít Soukup, Milan Salák, Karel Balcar) byla uštěpačným příspěvkem do klíčové debaty sklonku deváté dekády, zda si v době nástupu digitálních technologií může udržet tradiční závěsný obraz právo na existenci. Projekt odpovídal, že ano – a to samé si řekl Hynek Martinec.

Přihlásil se na Akademii výtvarných umění, a ačkoli prošel i jinými ateliéry, usadil se u Zdeňka Berana. Jeho škola „klasických malířských technik“ byla proslulá až…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc