0:00
0:00
Kultura13. 9. 20158 minut

V jaké kondici je český gangsterský film

Zvedl film inspirovaný Radovanem Krejčířem úroveň české gangsterky?

dnes netváří jako ďábel, ale anděl.Přitažlivé zloJenomže to je zmatení pojmů. Filmový RadimKraviec ani omylem není anděl. Je tosebevědomý, chvílemi celkem vtipný a přitažlivýgrázlík, o němž ale nikdo ani vteřinunepochybuje, co je zač. Rozhodně to není nečitelnýbeztvarý mlok. Zlo může být přitažlivéi nenápadné. Tvůrci si vybrali první variantu,čímž popřeli Krejčířovu podstatu, ježmu umožnila nepozorovaně proklouznoutnahoru.Autoři ho zbavili i jakékoli minulostia zázemí. Film nesleduje žádný vzestup,Kraviec tu nikdy není na dně ani si výrazněnepolepšuje. Neukazuje se tu, že Krejčíř pocházelz honorace komunistických funkcionářůa že jeho vekslácké začátky byly kryténomenklaturními styky. Zjevuje se nám tuselfmademan, jenž z ničeho vystoupal na vrchol– a jeho poctivý otec, majitel tiskárny,na něj nahlíží s despektem.Na veškeré změny oproti faktům majítvůrci jistě uměleckou licenci, kterou jimnikdo nemůže upřít. Potíž je ale v tom, žefilm Gangster Ka jako celek dává smyslpouze tehdy, pokud si jeho postavy a událostineustále spojujeme s realitou. Pročse jinak dívat na drama, ve kterém většinazločinů spočívá v tom, že někdo podepisujenějaké papíry, mluví o DPH nebonechává tisknout peníze?Nejzásadnější překážku, kterou si tvůrcisami postavili do cesty, však představujeschéma vyprávění. Děj totiž zprostředkovávajídvě vedlejší postavy – vyšetřující policistaa bývalý Kraviecův hlavní pomocníka později korunní svědek. Přičemž aniTrenažér chamtivostiZvedl film inspirovaný Radovanem Krejčířemúroveň české gangsterky?KAMIL FILATrochu sympatický chlápek. (Gangster Ka)
Autor: Bioscop

Téma organizovaného zločinu v české kinematografii jako by kopírovalo cestu, jak se s tímto fenoménem vyrovnává zdejší společnost. Po revoluci jsme tu měli Nahotu na prodej o kuplířských ganzích, dlouho poté přišli Sametoví vrazi o sudech v Orlíku. O divokých privatizacích, úplatcích a nečinnosti státní moci, potažmo o jejím propojení se zločinci, se však natáčí až v posledních letech – a stále v jakémsi mytickém hávu. Po pseudo-Františku Mrázkovi v Příběhu kmotra tak nyní přichází pseudo-Radovan Krejčíř ve snímku s laškovným názvem Gangster Ka.

Výpravný a hojně propagovaný film, jenž se inspiroval osudy Krejčíře do doby, než uprchl do Jihoafrické republiky, byl rozdělen na dva díly; první má premiéru teď, druhý na konci listopadu. Už nyní lze říci, že v českém kontextu vykazuje projekt superprofesionální parametry. Dává zapomenout na upachtěnost nedávných tuzemských počinů typu Hranařů, které rozesmívaly tam, kde neměly. Jakmile však nahlédneme pod audiovizuální obal, začne to být problematičtější.

↓ INZERCE

Sehraný tým

Producent Adam Dvořák, jenž stojí i za Příběhem kmotra, opět poskládal dohromady sehraný tým. Jedná se především o lidi kolem režiséra a scenáristy Jana Pachla, kteří spáchali atmosférický krimi seriál Cirkus Bukowsky. V tomto filmu nepůsobí směšně, když někdo vytáhne brokovnici, při automobilové honičce se převrátí auto nebo mafiáni polévají polonahé účastnice soutěže Miss šampaňským. Jsou to jak ti správní filmoví zločinci, tak zároveň zločinci čeští. A reprezentace jejich nevkusnosti ani záliby v teplácích není laciná. Konečně někdo investoval dost peněz a trpělivosti do obrazů nabobského luxusu, aby působil věrohodně. Nešetří se ani leteckými záběry – klidně jen proto, když se potřebujeme dozvědět, že hlavní hrdina sedí ve vězení.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc