0:00
0:00
Kultura23. 2. 20146 minut

Jiří Brdečka

Tereza Brdečková

Tereza Brdečková: Jiří Brdečka Autor: Arbor vitae

Napsat monografii o vlastním otci, aniž by člověk sklouzával k mramorizování předka, to je samo o sobě obtížný úkol. A zůstat věcný i v případě, že rodičova nejplodnější léta spadají do dvou totalit, jimiž musel proplout, to už je zadání v podstatě nesplnitelné. Tereze Brdečkové (57) se obojí vcelku podařilo: její portrét Jiřího Brdečky (1917–1982) překvapuje nejen střízlivostí při popisování životních peripetií tohoto spisovatele, výtvarníka, scenáristy a režiséra, ale také vyhmátnutím palčivých otázek, které se pojí s naší kulturou v období nacistické okupace a komunismu.

I Brdečková sice často končí u konstatování, že ve filmu se prostě musejí dělat kompromisy, jinak si v něm člověk neškrtne. Přesto se ve své snaze empaticky popsat lavírování umělců dostává na řadě míst mnohem dál, než je ve zdejších krajích zvykem.

↓ INZERCE

Co je uvnitř

Ústřední text monografie pojala jako osobní vzpomínku. Začíná jedním z posledních vzájemných setkání. O Vánocích roku 1981 už byl Jiří Brdečka vyčerpaný psychicky i tělesně. „Svých zhruba třicet krátkých filmů považoval za výpověď o svém vnitřním světě, snovém, groteskním, výtvarném, a hledal pro něj filmový jazyk a výtvarný výraz. Žil většinou v hrozné době, ale paradoxně právě ona mu to umožnila. Mohl své vize a představy formulovat (…) svobodně, jako kdyby žil na Západě, ale v lepších podmínkách a bez starosti o komerční stránku věci. Mohl si vybrat nejlepší malíře, hudebníky a animátory,“ píše Tereza Brdečková.

Klíč k tomu, proč mu taková práce stála i za cenu věčných ústupků, autorka nachází už ve válečném období. Tehdy se její otec poprvé uzavřel do vnitřní emigrace: jako autor tištěných příběhů Limonádového Joea (vycházely v roce 1940 v časopisu Ahoj) po vzoru svého smyšleného hrdiny unikl do krajů, v nichž platily jiné zákony než v realitě. V nich se mohl svobodně prohánět na divokých koních a poznávat exotické země, i když byly skutečné hranice zavřené. Nástup komunistů k moci ho pak utvrdil v přesvědčení, že nejbezpečnější bude vydávat svědectví „nikoli o tom, co je venku, ale o tom, co si nosím uvnitř“.

V prostředí animovaného filmu tak začali ožívat všichni ti jeho Pérákové, špatně namalované slepice či milenci chodící do lesíčka na čekanou. Za Špatně namalovanou slepici získal v roce 1963 hlavní cenu na mezinárodním festivalu v Annecy. Brdečková ovšem nejúspěšnější léta svého otce nelíčí jako „zlatá šedesátá“, neboť za vší pomíjivou slávou – nejvíce díky zfilmovanému Limonádovému Joemu – vnímal Brdečka (i jeho dcera) okolní marasmus: „V Československu pozdních šedesátých let možná panoval kulturní zázrak, ale ze všeho nejvíc se tato země podobala omšelé krajině duchů, kde dobře už bylo, a to hodně dávno.“

Vedle podrobného vstupu do světa Brdečkových filmů autorka čtenáře zavádí i do prostředí večírků, kde se spříznění přátelé ujišťovali, že je normální svou tvorbou natírat falešným pozlátkem zemi, v níž šlo všechno od desíti k pěti. Ti starší na to byli zvyklí od války, ti mladší od padesátých let. Ilustrativní je v tomto ohledu líčení idylické atmosféry na „zámku plném spisovatelů“ v Dobříši, kam s rodinou Brdečka odjížděl pracovat a odpočívat, a kde nikoho nenapadlo se zabývat tím, co se děje v nedalekých uranových lágrech.

Vkusná kolaborace

Po srpnové okupaci už bylo jasné, že nové poměry žádný film na růžovo nepřetře. Brdečka v roce Palachovy smrti natočil snímek Metamorfeus, v němž pomocí rozfázovaných fresek z Pompejí ukázal, jak kultura zmírá barbarskou zlovůlí. V jeho převážně úsměvné tvorbě je to víceméně jediné ostře kritické dílo. Emigrovat ale odmítl. Tušil, že by se na Západě neuživil, respektive že by musel točit jím nenáviděné reklamy. V jednom dopise přiznal: „Tohle je mi jasné: vyjma nepatrné hrstky hrdinů, myslím těch opravdových, budeme nakonec všichni zase kolaborovat a jde jen o to, aby tato kolaborace byla vkusná a nepodřezávala jiným krk. (…) Snad se mi to podaří, aniž bych se nějak výjimečně ušpinil.“

Tereza Brdečková nezastírá, že se mu to úplně nepovedlo. V čase jejího přijímacího řízení na FAMU podepsal Antichartu a ona si dodnes láme hlavu s tím, nakolik to udělal proto, aby mohla vystudovat. Na normalizaci československého filmu se ale nepodílel. Místo aby se jako řada kolegů povozil na něčích zádech, stáhl se ještě víc do sebe a tvořil ve studiu Bratři v triku stíhaný chatrným zdravím a sílícími chmurami.

Jeho dcera se nebojí čtenáře seznámit i s dosti intimními detaily. V sedmé dekádě jako by veřejný prostor přestal existovat, místo divokých večírků se lidé odreagovávali na chatách a před televizí. A také v rozvětvených partnerských mnohoúhelnících. „Lidé se nerozváděli, měli více pochopení pro partnerovy touhy. Stačilo být vězněm ve vlastní zemi; být uvězněn v manželství, to už bylo příliš,“ píše Brdečková s tím, že tahle velkorysost panovala i mezi jejími rodiči.

Ke konci života Jiřího Brdečky byly natočeny dva velmi populární filmy podle jeho scénáře, Adéla ještě nevečeřela a Tajemství hradu v Karpatech. Platí pro ně to co pro Joea: ortodoxní milovníci westernů či verneovek možná nebudou souhlasit, ale pro nás ostatní se v těchto komediích naplno projevila Brdečkova originální ironie, pro niž sice není nic svaté, jež se ale zároveň ničemu nevysmívá se zlým úmyslem.

Předlohu ke Třem veteránům už nestihl dokončit a musel ji po něm dopsat Zdeněk Svěrák. Také Faunovo velmi pozdní odpoledne natočila Věra Chytilová až rok po smrti scenáristy. Jako předobraz nepraktického bohéma jí posloužil právě Brdečka; film se dokonce natáčel ve staroměstském bytě, kde dříve se svou rodinou bydlel.

Čekání se vyplatilo

Při listování výpravnou monografií čtenář často narazí na dva Brdečkovy souputníky:  Jiřího Trnku a Adolfa Hoffmeistera. Ti se svých monografií dočkali už před dekádou. Dojem z nich byl ale rozpačitý: zatímco Trnku pojal kunsthistorik Luboš Hlaváček v nesmyslných národoveckých barvách jako přímého dědice Mánesa, Smetany, Němcové a Alše, u Hoffmeistera se zase tým kolem teoretika Karla Srpa vyhýbal všem kontroverzím kolem jeho podílu na poválečné likvidaci české svobodné kultury.

Čekání se tedy u Jiřího Brdečky vyplatilo. Díky jeho dceři před sebou máme nejen jeho komplexní portrét, ale také příběh člověka, kterému podle všeho právě všechny kompromisy doprovázené depresemi a potlačováním vzteku zkrátily o několik let život a tím i možnost tvořit. Při pohledu na aktuální kulturní dění se nelze ubránit pocitu, že takové příběhy se – a to bez totalitního tlaku – dějí i dnes.

Tereza Brdečková: Jiří Brdečka
Arbor vitae, 348 stran


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].