Po širokých bulvárech severokorejského hlavního města Pchjongjangu nejezdí skoro žádná auta. Přesto tu policisté řídí provoz a velmi důsledně, úsečnými pokřiky dbají, aby chodci přecházeli ulice pomocí řídce rozmístěných podchodů. Takže autům prominentů, pokud nějaká jedou, rozhodně nikdo nepřekáží v rychlé cestě. Opačný obrázek poskytuje třeba indické Dillí. Dopravní chaos stupňují chodci tím, že si chodí a přecházejí, kde chtějí, takže se zdá, že jde neustále o život. Tak zlé to ale není. Indové za volanty jsou jen nuceni jet maximálně opatrně a pomalu.
Extrémy z Asie nebudou patrně nikdy sloužit jako vzor pro dopravu ve městech v Česku a těžko si na to stěžovat. Prostor k dílčímu poučení tu však existuje. Zvlášť ve chvíli, kdy šéf české policie Tomáš Tuhý minulý týden oznámil, že v zájmu omezit opět rostoucí čísla nehodovosti se policisté nově zaměří především na chodce a cyklisty. Kontroly mají nařízeno sledovat, jak tyto dvě „rizikové skupiny účastníků silničního provozu“ dodržují předpisy, v případě chodců jde hlavně o čekání na červené či nepřecházení mimo vyznačená místa.
Nepochybujeme, že takový přístup lahodí uchu podstatné části české veřejnosti a policie získá body. Řidiči uvítají uklidnění, že nejen jejich auta, ale i chodci nesou vinu za bouračky, při nichž se umírá, a někdo je požene k ukázněnosti.…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu