0:00
0:00
Kultura4. 5. 20147 minut

Hany bez bázně

Jednozáběrový debut Michala Samira o pouličních nepokojích

Temní bozi noci.
Autor: CinemArt

Jestli něco chybí zdejším filmařům, tak je to odvaha dát hraným filmům silný koncept. Většinou se uvažuje jen o tom, zda je příběh „hluboce lidský“, kteří herci jsou dostatečně populární a jestli může dané téma být reklamně vytěžitelné a navázatelné na to, o čem píší mainstreamová média a lifestylové časopisy. Představa, že dílo postavíme hlavně na tom, že bude vyprávěné určitým způsobem a záměrně si omezí výrazové prostředky, vypadá z marketingového hlediska dosti marně.

Když tedy do kin přichází nový český snímek Hany, z jehož propagační kampaně je obtížné dozvědět se cokoli víc než to, že byl natočen v jednom záběru, měli bychom zbystřit. Konečně zde někdo – v tom dobrém slova smyslu – uvažuje formalisticky, a ne tržně. „Lidé, o kterých Hany vypráví, se vyznačují především tím, že jim čas proplouvá mezi prsty; utíká jim a oni se neustále motají v kruhu a narážejí do stejné lampy jako můry v našem filmu. To jednozáběrovost skvěle podtrhuje, úniku není jak pro postavy, tak pro diváka,“ říká osmadvacetiletý režisér Michal Samir v rozhovoru pro časopis Filmserver.

↓ INZERCE

Hodí se sice dodat, že záběrů je během osmdesáti minut čistého děje ve skutečnosti více a dojem totální kontinuity pohybů kamery byl vytvořen různými digitálními švy. To ale neubírá na náročnosti choreografie desítek herců a orchestrace…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc