Radost i starost
Budoucnost automobilového průmyslu bude stále více rozpolcená. Na některých trzích a se správnými technologiemi v zádech je však až překvapivě nadějná.
Před sto lety Henry Ford a jeho inženýři uskutečnili myšlenku, pro kterou právě dozrál čas: pohyblivou montážní linku. Když přenesli automobil na běžící pás, zkrátili montáž vozu Ford Model T z 12 hodin a 30 minut v roce 1913 na pouhou jednu hodinu a 33 minut v roce následujícím. Výroba automobilu tak značně zlevnila a otevřel se pro něj masový trh. Do roku 1918 klesla ceníková cena na 450 dolarů neboli na něco víc než pětiměsíční plat průměrného amerického pracovníka. Při uvedení automobilu na trh jedno desetiletí předtím odpovídala cena platu za rok a půl. Auta se proměnila v symbol společenského postavení a z jejich výroby se časem stal symbol národní síly.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu