Historický seriál České století byl očekáván s velkým napětím. Uznávaný historik Pavel Kosatík nepíše televizní scénáře zrovna často, navíc formát série také vypadal zajímavě – každý díl rozebírá jeden významný okamžik dvacátého století a staví zejména na konverzačních přestřelkách historických postav. Nakolik je ale přesný? Jde o fabulace? Nebo doslovné zachycení známé z historických prací či vzpomínek? Tyto otázky se okamžitě objevily ve veřejném prostoru a my se na ně snažíme přinést odpovědi.
„Ta scéna z nich dělá kašpary a já ti garantuji, že kdybys s nimi byl konfrontovaný, tak to kašpaři nebyli. Složil by ses z nich strachy,“ popisuje režisér seriálu Robert Sedláček moment, kdy se dostal do sporu s Pavlem Kosatíkem. O jakou historickou scénu šlo a jak to s ní v seriálu dopadlo, najdete v článku Evy Mošpanové na str. 42–43.
V čísle také najdete rozhovor kolegů Jaroslava Spurného a Ondřeje Kundry s policejním prezidentem Martinem Červíčkem. Na otázku, jestli policie změní dosavadní přístup, kdy například deset měsíců nikdo neřešil informace dodané švýcarskou prokuraturou ve věci Mostecké uhelné, odpovídá: „Je pravda, že některá fakta poukazují na nesprávný postup při vyšetřování některých kauz, a já to absolutně nemíním přehlížet. Se svým náměstkem připravuji změny na Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality. Personální, kompetenční i systémové. Napříště by už se tedy ani v náznaku nemělo opakovat, že by policie své povinnosti zanedbala.“ Více na str. 44–49.
Závěrem bych rád doporučil text Petra Třešňáka Cena za dobrou smrt. Je o umírání a o tom, jak si s ním společnost, ale hlavně zdravotnictví nevědí rady. Nemá moc cenu k tomu cokoli dodávat, ten článek se musí přečíst.
Vážené čtenářky, vážení čtenáři,
inspirativní čtení vám přeje
Erik Tabery
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].