Kde hledat příčiny dnešního rozčarování z fungování politických stran a demokracie? Proč právě nyní se jako houby po dešti začala objevovat nová politická uskupení, jež usilují přepsat polistopadové dějiny stranictví? Následující esej se snaží hledat kořeny současného stavu za pomoci konceptu klientelistické strany.
V jedinečném prostředí Česka se vyšlechtil zvláštní stranický druh: klientelistická strana. V postkomunistickém období se během prvních deseti až patnácti let totiž událo to, co se jinde přirozenou cestou formovalo dlouhá desetiletí i staletí. Jde o proces nabytí a koncentrace soukromého vlastnictví v rukou nových vlastníků. Bylo to období neopakovatelného zlatokopectví – jakéhosi českého Klondyku, přičemž hlavními režiséry tu byly vládní strany.
Klientelismus představuje permanentně se rozšiřující systém více či méně skrytých vazeb a kontaktů především mezi světem politiky a byznysu, kladoucí si za cíl dosáhnout nekalými způsoby maximalizace zisku ve formě co největší koncentrace moci a bohatství.
Přitom klientelistické strany sehrávají úlohu převodových pák, které jsou strategicky umístěné v mocenském prostoru tak, že svým vlivem garantují úspěšnou realizaci celé škály transakcí, služeb a protislužeb. Díky obsluze mocenských institucí rozhodují nejen o obsazování funkcí, ale zvláště o přerozdělování veřejných zdrojů, ať již přímo či…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu