
„V Brně se mísí všemožný rasy a z týhle mísy vznikaj krásy. Z týhle krásy se linou noty, cigánský hlasy a ostrý beaty.“ Tak zní refrén skladby, která minulý týden strhla poprask na českém internetu a během několika dnů ji na YouTube zhlédlo téměř dvě stě tisíc diváků. Z uvedené multi kulti směsi ovšem vzešla kromě krásy i pořádná porce hořkosti.
Duet, v němž vystupuje rapper Tomáš Horký a zpěvačka Mária Bikárová, vznikl z iniciativy sdružení Prigl.cz a představuje město jako tavicí kotlík etnik. A také coby problematické místo, které se pyšní nejvyšší budovou v Česku, ale stydí se za zarůstající stadion za Lužánkami. Klip nenabízí nic jiného než hiphopovou optiku, jež vidí realitu odspodu, z ulice. Poněkud nešťastně ji však kalí okatý product placement v podobě slok věnovaných pivovaru, který natáčení finančně podpořil. Sečteno podtrženo, na skladbě samé není nic konfrontačního. Ovšem v době, kdy se v českých městech svolávají protiromská shromáždění, schytal klip v diskusích ostré rasistické reakce. Jako o „kontroverzním“ o něm psal bulvár – a dokonce i seriózní zpravodajský server vznesl v titulku otázku, zda „Romové patří k tváři Brna“.


Nemá smysl řešit, jestli Tohle je Brno je dobrá, nebo…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu