Tankujte dráž
Kvalitní, tzv. prémiové druhy benzinu či nafty se vyplatí, byť ne tolik, jak slibuje reklama
Lze se s nimi setkat na většině čerpacích stanic a řada řidičů je běžně tankuje do svých aut. Řeč je o prémiových palivech – aditivovaném benzinu a naftě. Navzdory jejich vyšší ceně, která může jedno tankování prodražit až o 150 korun, mnozí motoristé podlehnou marketingovým lákadlům petrolejářských řetězců a spotřeba prémiových paliv v Česku stoupá (podle asociace ČAPPO tvoří přes deset procent prodaných motorových paliv). Skutečně tedy působí blahodárně na automobil, jeho výkon a spotřebu?
Vyšší oktany zbytečně
Většina marketingových hesel a někdy už samotné názvy prémiových paliv slibují motoristům vyšší výkon automobilu. Není se čemu divit – cílová zákaznická skupina, lidé s luxusnějšími nebo sportovními vozy, na tento argument nejvíce slyší. Lepší výkon zajišťuje u benzinů vyšší oktanové číslo a u nafty zase cetanové číslo – usnadňují totiž spalování pohonné látky. Zároveň se díky nim (alespoň teoreticky) snižuje spotřeba, hluk motoru a množství emisí.
Jak však ukazuje praxe, některé automobily nedokážou vyšší oktanová čísla využít. Německý automotoklub ADAC před lety udělal test prémiového benzinu Shell V-Power 100, tedy stooktanového benzinu, který byl až donedávna coby Shell V-Power Racing dostupný i v Česku. Organizátoři testu vyslali na 4000 kilometrů dlouhou zkušební trasu čtyři typy vozidel: Audi A3, BMW 316i, Porsche Boxster a VW Golf 1,4. Výsledek byl překvapivý. Ze čtyř testovaných aut zaznamenali výzkumníci zlepšení maximálního výkonu jen u dvou (Porsche Boxster a VW). Dosahovalo však pouze maximálně dvou procent, což se blíží odchylce měření.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu