Proč jsou vlastně obrazy tak drahé? Nemohl by to někdo malovat levněji než malíři? Neleze lidská tvořivost a intelekt nějak zbytečně do peněz? Státní organizace CzechTourism má pocit, že leze, a rozhodla se na kreativitě ušetřit milion. To je začátek a vzkaz pro všechny, kdo něco umí. Vzkaz zní: „Stát vám to platit nebude.“
Jak to tedy bylo: CzechTourism, organizace zřízená za účelem propagace Česka v zahraničí, se rozhodla vytvořit nové logo. Vypsali tedy soutěž o návrh, kde se sešlo 384 variant. Z došlých designů porota nevybrala – když už se typografové a grafici shodli, nelíbilo se to zase úředníkům z CzechTourismu. Odměnu – onen milion korun – si tudíž nikdo neodnesl.
To je celkem obvyklá situace, CzechTourism však zvolil neobvyklé řešení. Napsal na Fakultu umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, ať logo vypracují studenti. A že nejlepší dostane 15 tisíc korun, tedy jedno a půl procenta původně vypsané odměny.
Dopis do ateliéru grafického designu byl plný komplimentů na adresu „kreativních studentů“, oni i jejich pedagogové si ovšem všimli, že tenhle obchod pro ně není zrovna výhodný. Napsali řediteli turistické centrály také dopis, ale bez komplimentů. Upozorňují v něm mimo jiné, že cena loga se nedá stanovit podle toho, kolik stojí tužka a& …
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu