0:00
0:00
Civilizace22. 1. 20125 minut

Elektrická auta vyrážejí na silnice

Elektrická auta vyrážejí na silnice, tentokrát by měl být jejich start úspěšný

Astronaut
↓ INZERCE

Auta na elektrický pohon se snaží prorazit na trh již od začátku 90. let. Byly to úspěšné dvě dekády? Zastánci elektromobilů upozorňují, že počet prodaných vozů v poslední době stoupá. Kritici naopak poukazují na to, že roste jen pomalu, skepsi zákazníků se stále nedaří překonat a průlom, na který se čeká už dvacet let, stále ještě nepřišel.

A také nenechávají bez povšimnutí některé aféry. Nedávno prolétla médii zpráva o potížích vozu Chevrolet Volt. Tento plug-in hybrid (tedy hybridní vůz, který lze dobíjet ze zásuvky podobně jako klasický elektromobil) vzbudil pozornost tím, že jeho baterie nedávno samy od sebe začaly hořet. K nepříjemnému incidentu došlo po crash testech vozu v USA. Testy sice dopadly na výbornou, ale technici pak nabourané auto nesprávně uskladnili – nechali z baterií vytéct kapalinu – a vůz se po třech týdnech samovolně vznítil. Automobilka General Motors nyní připravuje manuál pro zacházení s havarovaným plug-in hybridem. Abychom přirovnali situaci ke klasickému autu: je to podobné, jako kdybyste po havárii nechali auto s plnou, ale děravou nádrží benzinu stát v garáži. Pravděpodobnost vznícení je podobná.

Průkopníky musí být bohatí

Elektrická auta, v tomto případě za ně budeme považovat plug-in hybridy a elektromobily, se však v roce 2011 začala dostávat do povědomí širší veřejnosti i díky příznivějším zprávám. Nabídka se rozšiřuje, automobilky uvádějí na trh nové modely. Loni se na světě prodalo kolem 20 tisíc elektromobilů Nissan Leaf. Do konce roku 2011 si zákazníci také pořídili kolem 7500 zmíněných plug-in hybridů Chevrolet Volt. Celosvětově se loni celkem prodalo přibližně 50 tisíc elektrických aut.

Je to pouhý zlomek všech prodaných automobilů, nezapomeňme ale, že elektromobily soupeří s celým stoletím vývoje benzinových vozů. Příběh Elona Muska, podnikatele, který se dříve věnoval internetu (založil například službu PayPal), svědčí o tom, jak důležité je zvolit správnou taktiku.

Musk pochopil, že elektrická auta je nutné nejprve nabídnout omezenému počtu milovníků luxusních vozů. Založil firmu Tesla Motors a přišel s modelem Roadster. Do začátku roku 2012 se mu podařilo prodat 2600 těchto luxusních sportovních vozů na elektrický pohon a splnil tak cíl, který si vytkl. Především mu ale vůz Roadster umožnil vybudovat firmu, která letos začne vyrábět další elektromobil, tentokrát už pro běžnou klientelu. Až sedmimístný rodinný vůz Model S má na jedno nabití baterií urazit vzdálenost od 256 do 480 km. Dobití potrvá řádově desítky minut, což je proti současným elektromobilům výrazný pokrok (ty se dobíjejí v řáduhodin). Levné auto to stále ještě nebude, cena začínající na 57 400 dolarů (asi 1,15 milionu korun) neotevírá cestu k elektrickému pohonu úplně všem. Americká vláda ale každému, kdo si vůz pořídí, přispěje částkou 7500 dolarů. A velmi levný elektromobil určený skutečně všem chce firma nabídnout za dva roky.

Odstrašující příklad: Tennessee

Mohou se ale elektromobily rozšířit i bez bohaté sítě dobíjecích stanic? Různé studie odpovídají rozdílně. Každý elektromobil, který dnes automobilky vyrobí, lze dobíjet také z běžné domácí zásuvky. A existují odstrašující příklady, které vypovídají o tom, že infrastruktura rozhodně není tou nejdůležitější podmínkou rozšíření elektromobilů: v Tennessee je k dispozici přes 500 stanic, ale registrováno jen 270 elektromobilů.

Je to výsledek přebujelých státních dotací. Federální ministerstva totiž v USA rozjela řadu programů budování infrastruktury a soukromé společnosti toho nadšeně využívají, což často znamená instalaci dobíjecích stanic i tam, kde to (zatím) nemá valný význam. V Tennessee se toho v rámci programu nazvaného EV Project ujala společnost ECOtality, využívající federální dotaci 115 milionů dolarů. Vyvolává to pochybnosti, zda jsou veřejné peníze utráceny účelně. Na druhou stranu právě v Tennessee sídlí továrna na výrobu elektromobilů Nissan Leaf. Boom elektrických vozů tu tedy možná nakonec nastane; aliance automobilek Renault-Nissan má s elektromobily ambiciózní plány – do roku 2016 chce prodat 1,6 milionu těchto aut.

Mnohem optimističtější obraz nabízí Amsterdam. V letech 2009 až 2011 dokázala nizozemská metropole vybudovat více než 100 dobíjecích stanic a připravuje se další stovka. Elektromobilů ve městě jezdí několik tisíc. Místní radnice jejich nákup podporuje jak marketingovou kampaní, tak i přímými dotacemi především pro firmy. Díky podpoře vlády, ale i tomu, že jde o nevelký stát s rovinatým terénem, se Nizozemsko může brzy stát evropským premiantem v oblasti elektromobility.

Jisté je, že elektrifikace dopravy začala. Na silnice pomalu vyrážejí luxusní sportovní auta, dodávky, autobusy, časem budeme čím dál častěji potkávat i běžná osobní a rodinná auta na elektrický pohon. Cena pohonných hmot poroste a zájem o klasická auta bude klesat.

Autor pracuje jako šéfredaktor
magazínu www.hybrid.cz.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].