Do pěti let žádné billboardy u silnic, rozhodla v únoru Poslanecká sněmovna. Návrh sice Senát minulý týden zmírnil, přesto mohou odpůrci barevných reklam u dálnic slavit úspěch. Po patnácti letech konečně přesvědčili obě komory parlamentu, že billboardů musí v Česku ubýt.
Zatímco v Německu, Španělsku nebo Francii jsou billboardy u dálnic zcela zakázány, u nás stojí na každém kilometru hned dva. Argumenty, proč je to špatně, jsou přitom obecně známé – esteticky ruší krajinu, jejich osvětlení vytváří světelný smog a především tříští pozornost řidičů. Právě riziko, které pro lidi za volantem billboardy představují, zkoumali loni vědci z ČVUT. Na trenažérech mimo jiné zjistili, že než se rozhodneme, zda nás billboard zajímá, ujedeme v průměru patnáct metrů s očima upřenýma mimo vozovku. Přímo do billboardů zde ročně nabourají tři tisíce řidičů a jenom loni jich tak sedm přišlo o život.
Snahy omezit silniční reklamu začaly už v devadesátých letech, záhy po boomu billboardů. Návrh na jejich regulaci ale ve sněmovně třikrát narazil. „V parlamentu je silná lobby firem, které tyto reklamy provozují,“ říká Vojtěch Razima ze společnosti Acta non verba, jež proti billboardům dlouhodobě bojuje peticemi, kampaněmi i dopisy jednotlivým politikům. „Politické strany je potřebují pro předvolební kampaně a není žádným tajemstvím, že jim tyto firmy na reklamu…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu