Filmová akademie navrhla Aloise Nebela na Oscara, ale v Českých lvech zcela propadl. Jak je to možné?
Eva Zaoralová
filmová publicistka, poradkyně Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary
Odpověď je snadná: V době, kdy se navrhoval kandidát na Oscara, nemohli ještě členové akademie znát film Poupata, který měl premiéru teprve v prosinci 2011. Alois Nebel ostatně nepropadl, dostal tři České lvy: za zvuk, za hudbu a za výtvarné řešení, což jsou kategorie, ve kterých tento film mimořádně vyniká.
Petr Vachler
producent, scenárista a režisér
Filmy na Oscara získávají hlasy z úplně jiného výběru, než je tomu v případě Českého lva. Byly to snímky uvedené od 1. října 2011 do 30. září 2012. Český lev vybírá filmy uvedené v kinech od 1. ledna 2011 do 31. prosince 2012. Například Dům či Poupata měly premiéru později než Alois Nebel a letos se účastnily jen Českého lva. O Oscara budou usilovat v příštím roce. V tom je letos celý zakopaný pes. Nevylučuji zároveň, že akademici mohou uvažovat jinak, pokud něco vysílají do světa, a jinak, když myslí čistě na domácí publikum, ale to nebyla otázka letošního roku.
Kamil Fila
novinář Aktuálně.cz
Rozdvojení v tom, co chceme oceňovat u nás doma a o čem si myslíme, že má šanci uspět v zahraničí, panuje v případě ČFTA dlouhodobě. Na Oscary vysíláme to, co vyhovuje stereotypnímu vidění – příběhy ze druhé světové války, které definují Evropu jako místo, kde se odehrávala velká a krutá historie. U Českých lvů se ukázalo, že Nebelovi chybí více věcí, které zřejmě rozhodly i o neúspěchu na Oscarech. Příběh je nejasně motivovaný, nadechuje se k velké pointě, ale ona nevyzní. Herci jsou totálně podřízeni tomu být výtvarnými objekty – čili se ani nedají hodnotit jejich výkony. Nedá se ani určit, co je v tomto filmu „kamera“ či „režie“, protože vše spadá spíš pod kategorii „kolektivní technické mašinerie“.
Tereza Brdečková
novinářka a scenáristka
Do nominací mají členové uvést několik filmů. Pokud v druhém kole mnohokrát nominovaný film nezvítězí, znamená to, že hlasující ho řadí mezi tři nejlepší, ale že pro ně není tím úplně nejlepším. Proč? Nevidím akademii do hlav. Můj názor je, že technicky je Nebel brilantní, ale jeho poselství je nevěrohodné a výsledek se nedá srovnat s údernou silou třeba Valčíku s Bašírem. Ze scénáře z časových důvodů zmizelo mnoho z poezie a hloubky předlohy. Děj je osekaný na žánrový tvar, který postupně opouští téma Sudet a stává se dobrodružným příběhem na mírně falšovaném historickém pozadí. Což je po té obrovské práci škoda. Cenu vzal čert, ale hlubší reflexi je českému filmu vážně třeba.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].