V hlavní roli strach
Steven Soderbergh zkoumá, co může se světem udělat globální pandemie
Není to rovnou konec světa jako v nedávné Melancholii. Steven Soderbergh ale ve svém novém snímku Nákaza ohledává hranice lidskosti tváří v tvář masivní zkáze mnohem naléhavějším způsobem než kolega Lars von Trier. Filmje chladným, skoro pedantským a věrohodně působícím scénářem potenciální katastrofy: globální virové pandemie, která skolí během pár měsíců desítky milionů obětí. Tvůrci zkoumají chování lidí i institucí pod tlakem a ukazují, jak křehká a zranitelná je soudržnost informačně propojené společnosti, když ji ze vzduchu zasáhne biologický nepřítel.
Více kladných hrdinů
Nákaza začíná drobným zakašláním. Den 2, hlásá titulek. Bledá Beth Emhoffová (Gwyneth Paltrowová) na hongkongském letišti přisuzuje svou nevolnost nesnázím s překonáváním časových pásem. Po návratu domů do Minneapolisu k manželovi Mitchovi (Matt Damon) a dětem zkolabuje a pár hodin po převozu do nemocnice umírá. Režisér mezitím ve frenetickém tempu skáče z Hongkongu do Číny či do Japonska a demonstruje na potížích prvních obětí snadnost šíření neznámého viru, který, jak odborníci lokalizují, přeskočil na člověka v kasinu pro turisty. Masivní používání letecké dopravy je trojským koněm našeho bezpečí.
Prvních třicet minut je od filmu těžké odtrhnout od oči. Na vyvolání pocitu…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu