0:00
0:00
Kultura23. 1. 20114 minuty

Dva ponocní a velká legrace

Divadlo v Dlouhé pojalo Naše furianty jako frašku

Astronaut

Stroupežnického Naši furianti patří k nejproslulejším hrám českého divadla 19. století a jsou jedním z nejhranějších domácích titulů vůbec. Otázkou zůstává, zda si takovou přízeň zaslouží. I ze srovnání s téměř stejně starou Maryšou totiž vycházejí jako pouhý žánrový obrázek s prvoplánově nahozenými postavami a chatrnou zápletkou. Bývá zvykem se shovívavým nadhledem připomínat, že Stroupežnický ve své době narazil a dostalo se mu odsudků kvůli neučesanému jazyku a neidealizovanému pohledu na vesnické prostředí. Málokdo si ale přizná, že po sto dvaceti letech je kritický rozměr hry přeceňován obdobným způsobem, pouze s opačným znaménkem: nesmlouvavý postoj k češství a zdejšímu politikaření patří k dobrému tónu stejně neodmyslitelně, jako k němu kdysi patřívala nadšená idealizace všeho českého.

↓ INZERCE

Ať už se ale díváme na Naše furianty jakkoli, nelze popřít, že za sebou mají pozoruhodnou moderní interpretační tradici. Jejich chápání coby nadčasového díla s aktuálním ostnem posílila především proslulá Macháčkova inscenace v Národním divadle z konce 70. let. Na druhém pólu se pak nachází divoká postmoderní groteska, kterou pod příznačným titulem Naši naši furianti rozčeřil beztak neklidnou hladinu let 90. Petr Lébl s Divadlem Na zábradlí. A nyní s vlastními Furianty přišlo Divadlo v Dlouhé.

Fenomén češství

Konkrétně režisér Jan Borna. Ten reprezentuje …

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc