Anketa: Jak může vaše podnikání ovlivnit současná ekonomická situace ve světě?
Tomio Okamura
viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur
Kvůli poklesu počtu turistů se zostřila konkurence. Praha o turisty bojuje, zatímco většina regionů na účinných strategiích začíná pracovat. Promarnily se stamiliony na podporu cestovního ruchu a počet turistů se nepodařilo navýšit. Obrana proti krizi? Pracovat lépe než druzí. Znamená to nutit k tomu i partnery. Bez konkurenceschopných produktů západního standardu a kvalitního zázemí k nám turistu nedostanu. Přesvědčuji již léta odpovědné lidi, aby dotace nevyhazovali na golfová hřiště, ale na projekty atraktivní pro běžné turisty.
anketa_b_n.jpgRadek Špicar
viceprezident pro hospodářskou politiku Svazu průmyslu a dopravy ČR
Vrátí-li se krize, budeme jako třetí nejotevřenější ekonomika světa závislá na exportu zasaženi citelně. Český průmysl si zopakuje cvičení, které absolvoval v posledních dvou letech. Podniky zintenzivní snahu diverzifikovat vývoz na méně postižené trhy. Přistoupí k osekání nákladů a tlaku na růst produktivity. Může dojít i na snižování směnnosti a odstávky výroby ve snaze udržet zaměstnanost. Prozíravé firmy budou nadále investovat do prorůstových opatření. Ne nadarmo čínský výraz pro krizi „wej-dži“ znamená zároveň příležitost.
anketa_c_n.jpgHana Blovská
ředitelka společnosti Conseq
Vliv na podnikání naší společnosti je vzhledem zaměření naší firmy poměrně vysoký. Jestliže by propady měly trvat delší dobu, budeme se potýkat se strachem klientů investovat své prostředky na finančních trzích. I přesto, že logika jasně říká „nakupovat levně a prodávat draho“, tak psychika vše převrací naruby a klienti nakupují po delších růstech a strach jim velí po propadech prodávat. Bránit se můžeme vysvětlováním klientům, aby nepodléhali panice, a aby dodržovali základní investiční disciplínu. Od roku 1994 jsme už pár krizí úspěšně prošli.
anketa_d_n.jpgRadim Jančura
majitel Student Agency
Dopady současné ekonomické situace nejsou ani tak v oblasti financí jako především v tom, že zákazníci začínají opět více šetřit a být opatrnější ve spotřebě. Budou více zvažovat, kolik peněz vydají na cestování, volný čas apod. Vidíme to na rostoucím počtu zákazníků, kteří přicházejí k nám právě pro nejlevnější letenky či díky kurzu eura levnější dovolené od německých cestovních kanceláří. Proto může i horší ekonomická situace být pro šikovné obchodníky příležitostí, jak přitáhnout zákazníka na ceny, díky kterým ušetří a nemusí se tolik omezit ve spotřebě.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].