Po sociálních demokratech i ODS přišla s plánem, jak zastavit velkolepé utrácení v podobě stovekmilionů vyhozených v předvolebních kampaních. Kdyby k tomu skutečně došlo, Česko by po delší době zažilo menší politickou revoluci. Vydělat na ní by přitom tentokrát mohli všichni.
Stačí se podívat na poslední volby. Při nich to vypadalo, že politici si zvykli na návykovou drogu, jejíž dávky musí stále zvyšovat. Dvě největší strany za nákup tisíců předvolebních billboardů a svoji další prezentaci oficiálně utratily čtyři sta milionů korun, v kuloárech se ale mluvilo až o dvojnásobku, protože počty polepených billboardů a peníze na ně vynaložené v praxi nikdo nekontroluje (jde to totiž jen velmi obtížně).
Podle všeho ale teď dochází k zajímavému zlomu. Náklady na předvolební kampaně tu v posledních volbách dosáhly už tak astronomických částek, že na jejich splacení politici jen horko těžko shánějí peníze, a tak byli přinuceni tenhle problém konečně nějak řešit. Začala s tím ČSSD, když navrhla omezení počtu billboardů a stanovení stropu na předvolební výdaje. Podle sociálních demokratů by tahle částka neměla přesáhnout osmdesát milionů za každou partaj. A pozadu nezůstala ani ODS. Ta minulý týden přišla s tím, že by měly být úplně zakázané takzvané anonymní kampaně (nejsou podepsané…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu