
Měla to být vlajková loď čínské expanze do Evropy. Namísto stříhání stužek a bouchání šampaňského při otevření nové dálnice teď ale v Polsku létají výhrůžky miliardovými žalobami a padají hlavy odpovědných úředníků. Kde se stala chyba?
Dálnice A 2 mezi polskou metropolí Varšavou a dalším dopravním uzlem Lodží byla vždy vnímána jako zásadní tepna. V Polsku zoufale nedostatkové autostrády slibují politici už dlouhé roky, jejich rychlé dokončení se navíc stalo jednou z podmínek pro přiklepnutí organizace fotbalového šampionátu v roce 2012. Úspěch se zdá alespoň v tuto chvíli na hony vzdálen realitě. „Odstupujeme od spolupráce a budeme požadovat náležité odškodnění,“ nechal se v dramatickém projevu slyšet polský premiér Donald Tusk. Jak následně doplnilo státní ředitelství dálnic GDDKiA, ve hře je okamžité převzetí rozestavěné dálnice některou z polských firem či vyhlášení nové soutěže. Stavba se může protáhnout o měsíce, a pokud jde o odškodné, zazněla astronomická suma ve výši zhruba čtyř a půl miliardy korun.


Ceny jdou dolů
Příčiny jsou podle úřadů jednoduché: Covec požadoval dodatečné zdražování a celkově nezvládal organizaci stavby. Když mu Poláci nevyhověli, sám přerušil práce na stavbě a úředníkům tak nezbylo nic jiného než odstoupit od…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu