Zázrak jménem Škoda
Dvacet let po riskantní privatizaci táhne mladoboleslavská automobilka českou ekonomiku a němečtí majitelé řeší zásadní problém: škodovky jsou až příliš dobré.

Je to ošklivé město a něco by se s tím mělo udělat. Ta věta by za normálních okolností Raduana Nwelatiho nazdvihla ze židle, tentokrát však primátor Mladé Boleslavi neskrývá spokojenost. „Přinesli sem velkou změnu, a když to bude pokračovat, nemám nic proti,“ usmívá se politik. Kritika, kterou měl krátce po příjezdu do Boleslavi pronést nově dosazený šéf automobilky Škoda Auto, Němec Winfried Vahland, teď vzbuzuje u primátora Nwelatiho vcelku oprávněně očekávání. V padesátitisícovém městě továrna zaměstnává skoro poloviční množství lidí, vybudovala tu univerzitní campus, financuje dětská hřiště, padesáti miliony ročně přispívá na fotbalový klub.


„Když je potřeba zařídit něco skutečně důležitého, oni jsou naši klíčoví spojenci,“
pokyvuje hlavou primátor Nwelati i nad letošním zlatým deštěm, kdy do Boleslavi vláda poslala ze svých mimořádných dotací čtyři sta milionů korun na opravu silnic ve městě. O peníze sice formálně žádala radnice, s vládou však za Boleslav komunikovali manažeři automobilky.
„Oni ty silnice využijí a politiky dokázali přesvědčit krize nekrize,“
vysvětluje primátor, který kvůli vyhlídce na další „spolupráci“ s automobilkou čerstvě zřídil i speciální komisi pro rozvoj města, kde kromě zaměstnanců radnice usedá i stejně velká skupinka pracovníků Škody Auto.
Vliv této firmy na život v Česku však…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu