0:00
0:00
Téma12. 12. 201023 minut

Zázrak jménem Škoda

Dvacet let po riskantní privatizaci táhne mladoboleslavská automobilka českou ekonomiku a němečtí majitelé řeší zásadní problém: škodovky jsou až příliš dobré.

Astronaut

Je to ošklivé město a něco by se s tím mělo udělat. Ta věta by za normálních okolností Raduana Nwelatiho nazdvihla ze židle, tentokrát však primátor Mladé Boleslavi neskrývá spokojenost. „Přinesli sem velkou změnu, a když to bude pokračovat, nemám nic proti,“ usmívá se politik. Kritika, kterou měl krátce po příjezdu do Boleslavi pronést nově dosazený šéf automobilky Škoda Auto, Němec Winfried Vahland, teď vzbuzuje u primátora Nwelatiho vcelku oprávněně očekávání. V padesátitisícovém městě továrna zaměstnává skoro poloviční množství lidí, vybudovala tu univerzitní campus, financuje dětská hřiště, padesáti miliony ročně přispívá na fotbalový klub.

↓ INZERCE

„Když je potřeba zařídit něco skutečně důležitého, oni jsou naši klíčoví spojenci,“

pokyvuje hlavou primátor Nwelati i nad letošním zlatým deštěm, kdy do Boleslavi vláda poslala ze svých mimořádných dotací čtyři sta milionů korun na opravu silnic ve městě. O peníze sice formálně žádala radnice, s vládou však za Boleslav komunikovali manažeři automobilky.

„Oni ty silnice využijí a politiky dokázali přesvědčit krize nekrize,“

vysvětluje primátor, který kvůli vyhlídce na další „spolupráci“ s automobilkou čerstvě zřídil i speciální komisi pro rozvoj města, kde kromě zaměstnanců radnice usedá i stejně velká skupinka pracovníků Škody Auto.

Vliv této firmy na život v Česku však…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc