0:00
0:00
Ekonomika31. 1. 20109 minut

Tablet plný naděje

Astronaut
Autor: Respekt

Z továrny na inovace vzešlo další převratné zařízení

↓ INZERCE

Umělecké centrum Yerba Buena v San Franciscu si jako jedno z ústředních témat této sezony vybralo „hrdiny a hrdinství“. Centrum je hrdé na to, že dává prostor současným umělcům, kteří se vzpírají zaběhnutým způsobům. Sedmadvacátého ledna přivítalo jednoho z hrdinů počítačového odvětví. Steve Jobs, šéf společnosti Apple, v něm odhalil světu nejnovější výtvor své firmy: tablet iPad. I Steve Jobs je proslulý tím, že předvádí nekonvenční věci. A rozhodně nezklamal.

Autor: Respekt

iPad, který vypadá jako přerostlý telefon Apple iPhone a pyšní se barevnou obrazovkou o úhlopříčce téměř 25 cm, možná promění svět výpočetní techniky. Je tlustý pouhých 1,25 cm a váží 680 gramů.

„Má ke svému majiteli blíž než přenosný počítač a dokáže toho mnohem víc než smartphone,“

řekl Steve Jobs o zařízení, které se začne prodávat koncem března.

Nový iPad má podstatné vady na kráse, na které kritici neváhali ihned poukázat. Postrádá fotoaparát a telefon a uživatelé na něm nemohou spouštět více aplikací současně. Tyto nedostatky by však společnost Apple měla být s to postupem doby odstranit. Zdá se, že iPad spolu s řadou dalších počítačů ve formě tabletu s dotykovým ovládáním, které by se měly dostat během roku či dvou na pulty obchodů, způsobí revoluci v tom, jak se v domácnosti, ve škole a v kanceláři využívají digitální média.

Záplava podobných zařízení bude mít nejspíš zásadní dopad na ty oblasti mediálního průmyslu, které už obrátil naruby internet. Přechod z tištěné podoby na digitální nebyl pro vydavatele novin a časopisů snadný. Čtenáři se za obsah na webu zdráhají platit. Podniky nechtějí platit za internetovou reklamu tolik jako za reklamu v papírové podobě – což vzhledem k množství nabízeného prostoru není překvapivé. iPad nejspíš urychlí přechod od tištěných publikací k digitálnímu obsahu, což by tomuto odvětví mohlo uštědřit další rány. Vydavatelé přesto doufají, že tablety se v 21. století stanou tím, čím dříve byl tištěný text, a nabídnou jim nové, zajímavé způsoby, jak předkládat placený obsah. „Je to skutečná šance pro vydavatele, aby chytili druhý dech,“ říká Phil Asmundson z poradenské společnosti Deloitte.

Není proto žádným překvapením, že společnost Apple už dokázala získat pro platformu iPad některé renomované značky. Steve Jobs během své prezentace zmínil, že Apple uzavřel smlouvy s předními vydavatelskými společnostmi, jako jsou Penguin a Simon & Schuster. Ty pro iPad poskytnou knihy, které bude možné najít a zakoupit v novém internetovém obchodě iBooks společnosti Apple. Než v březnu odejdou do prodeje první tablety iPad, mělo by dojít k podpisu dalších smluv. Uživatelé si také budou moci stáhnout aplikace, které jim poskytnou přístup k elektronické verzi novin. Budou mezi nimi například deník New York Times, který předvedl aplikaci pro iPad při jeho představení.

Mediální partneři Applu mají bezpochyby ze spolupráce se Stevem Jobsem rozporuplné pocity. Společnost Apple dnes zatracuje kdekdo v hudebním průmyslu, protože její obchod iTunes ovládl digitální stahování hudby. Společnosti se daří určovat ceny hudby. Zvýšila tím odbyt svých přehrávačů iPod, ale nahrávacím firmám mnoho peněz nepřinesla. Na druhou stranu společnost Apple umožnila hudebnímu průmyslu dosáhnout zisku na internetu, což se doposud nedařilo. Elegantní telefon iPhone Applu také pro spoustu producentů obsahu představuje platformu, na níž mohou prodávat své zboží.

Dosavadní pověst této společnosti dává tušit, že Apple dokáže naplnit jedno z nejvroucnějších přání odvětví výpočetní techniky. Technologické firmy se opakovaně snažily uspět s tablety nebo obdobným zařízením. Ale pásmo mezi přenosnými počítači a mobilními telefony je pro výrobce zařízení něco jako Bermudský trojúhelník, jak podotýká Roger Kay z poradenské společnosti Endpoint Technologies. Výrobky, které v něm spatřily světlo světa, podle něj obvykle zmizely beze stopy.

Autor: Respekt

Řadí se mezi ně i předchozí generace počítačů ve formě tabletu. V 90. letech s těmito přístroji experimentovala řada společností – mezi nimi i Apple. Když se neprosadil její osobní digitální asistent Newton, Steve Jobs projekt sprovodil ze světa. Tablety se znovu nakrátko ocitly ve středu pozornosti, když Bill Gates ze společnosti Microsoft předpověděl, že se brzy stanou hlavním výpočetním nástrojem – který bude samozřejmě pohánět software jeho společnosti. Nestalo se tak, protože spotřebitele odrazovaly vysoké ceny tabletů, těžkopádné uživatelské rozhraní a omezená funkčnost. Zařízení, která stála téměř tolik co plnohodnotné počítače PC, místo toho zůstala úzce zaměřeným výrobkem, který našel využití zejména v takových odvětvích, jako je zdravotnictví nebo stavebnictví.

Proč tedy tablety dnes vyvolávají takové nadšení? Stojí za tím mimo jiné to, že díky inovacím v technologiích displejů, baterií a mikroprocesorů značně klesla jejich cena. iPad od Applu bude stát od 499 dolarů v základní verzi po 829 dolarů za verzi s velkou pamětí a 3G bezdrátovým připojením, takže si ho budou moci dovolit i normální spotřebitelé. Důvod k optimismu zavdává i to, že se velmi zlepšila rozhraní. iPad se může pochlubit velkou virtuální klávesnicí, která se objeví, když je potřeba. Podporuje rovněž technologii multi-touch, takže uživatel může dvěma prsty změnit velikost fotografie. Tablety navíc budou těžit z toho, že lidé si zvykli nakupovat a konzumovat obsah v digitální formě (viz graf).

To vše vysvětluje, proč po trhu s tablety pošilhávají další firmy. Na obchodním veletrhu se spotřební elektronikou v Las Vegas byly v lednu k vidění desítky prototypů tabletů, například od Motoroly, Lenova a Dellu. Jen-Hsun Huang, generální ředitel výrobce grafických čipů NVIDIA, uvádí, že vůbec poprvé viděl, jak se všechny telekomunikační firmy, výrobci počítačů a společnosti zaměřené na spotřební elektroniku se stejným nasazením snaží vyrobit stejný produkt. „Tablet je první skutečně konvergentní elektronický přístroj,“ tvrdí.

Netbooky a e-knihy
iPad a další tablety by mohly otřást počítačovou scénou. Objevily se spekulace, že by mohly podkopat prodeje laciných PC, včetně MacBooku od Applu. Ovšem ještě mnohem pravděpodobnější je, že se negativně podepíšou na prodeji netbooků, tedy laciných minilaptopů, které se používají hlavně pro brouzdání na internetu a přehrávání videa. Netbooky jsou poslední dobou na koni – podle firmy DisplaySearch zabývající se průzkumem trhu vzrostl loni jejich globální prodej o 72 procent na 11,4 miliardy dolarů. Proto jsou také tak lákavý cíl.

Nový přístroj od Applu ovšem představuje hrozbu i pro jednoúčelové čtečky, jakou je Kindle od Amazonu, byť ty si nejspíš zachovají přízeň těch největších knihomolů. Dlouho očekávaný vstup Applu na trh s tablety již přinutil výrobce čteček elektronických knih přemýšlet nad tím, jak dodat jejich přístrojům na univerzálnosti a zajímavosti. „V následujících pěti letech uvidíte, že více čtenářů bude využívat barvu a video,“ předpovídá Richard Archuleta z firmy Plastic Logic, která vyrábí Que proReader. A další výrobci čteček možná napodobí nedávné rozhodnutí Amazonu umožnit třetím stranám vyrábět software pro jeho čtečky z řady Kindle.

Nakladatelé tiše doufají, že vstup Applu na trh s elektronickými knihami pomůže zmenšit vliv Amazonu: Kindle podle analytické firmy Forrester obsadil 60 procent trhu se čtečkami. Rovněž jsou nadšení z možností, které tablety nabízejí pro kombinaci různých médií. Bradley Inman, šéf firmy Vook, která mísí texty s videem a odkazy na sociální sítě, má za to, že iPad spustí příval kreativity. „Bude mít stejný dopad, jako měl přechod z němých filmů na mluvené nebo z černobílé na barevnou televizi,“ tvrdí.

Autor: Respekt

Vydavatelé novin a časopisů jsou potenciálem tabletů rovněž nadšeni. Ze všeho nejvíc doufají, že jim tyto přístroje umožní generovat tržby jak od čtenářů, tak od inzerentů. Již se ukázalo, že majitelé čteček jsou ochotni zaplatit za delší žurnalistické útvary. Ovšem čtečky nakladatelům neumožňují předvést obsah tvůrčím způsobem a většina jich nezvládne inzeráty. Skiff, dceřiná firma společnosti Hearst, je vzácnou výjimkou z tohoto pravidla. Její čtečka s úhlopříčkou 11,5 palce je dost velká na to, aby se mohla pyšnit všemi prvky časopiseckého designu a pojala i reklamu.

Vstup Applu na trh s tablety znamená, že nakladatelé budou muset vyvíjet digitální obsah pro tyto přístroje, stejně jako pro čtečky a chytré telefony. Mnozí toho nebudou schopni nebo k tomu nebudou mít chuť. To může posílit firmy jako Zinio, která vyvinula model pro digitální vydávání jménem Unity. Ten vezme obsah publikace, upraví ho podle potřeb různých přístrojů a uloží ho v „oblaku“, tedy v ohromném rezervoáru sdílené kapacity ke zpracování dat. Uživatelé zaplatí za obsah jen jednou a pak k němu mohou přistupovat z různých přístrojů vybavených softwarem Zinia. Zvyšuje se tak šance, že si ho skutečně přečtou.

Apple má pro iPad jiné ambice. Doufá, že se z něj stane oblíbená platforma pro hry, a navrhl přístroj tak, aby se do něj dala bez problémů okamžitě převést většina her ze 140 000 aplikací dostupných pro další produkty Applu. Firma rovněž přepracovala svůj kancelářský balík iWork (textový procesor, tabulkový procesor a software pro prezentace) pro potřeby iPadu, aby se tento nový přístroj ujal ve firemní sféře.

Akcionáři Applu bezpochyby doufají, že iPad dostojí reklamním tvrzením a stane se jedním z milníků v dějinách počítačů. Už předtím viděli, jak cena jejich akcií prudce roste. Apple 25. ledna navzdory recesi oznámil nejlepší výsledky ve své čtyřiatřicetileté historii, kdy se tržby zvedly na 15,7 miliardy dolarů a zisky na 3,4 miliardy dolarů – což představuje 32procentní a 50procentní nárůst těchto ukazatelů oproti předchozímu roku. Teď budou držet palce, aby se z iPadu stal další miliardový hit. Bez ohledu na to se však Steve Jobs projevil jako dost velký hrdina, aby si zasloužil portrét na stěnách centra Yerba Buena.

© 2010 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Respekt. Článek v angličtině najdete na www.economist.com.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].