Radim Špaček se po dvanácti letech od svého posledního snímku triumfálně vrací s Pouty
Nový film
Radima Špačka
Pouta uvozuje čtyřverší z deníkových záznamů Jana Zábrany Celý život:
„Viděl, jak si ho měří shora / oko nedočkavého orla. / Viděl sám sebe jako štěně / pod okem bloudit opuštěně.“
Většina hlavních postav snímku, odehrávajícího se v osmdesátých letech, by se s tímto stísňujícím básnickým obrazem mohla nějakým způsobem ztotožnit. Někdo třeba sebelítostivě, jako zakázaný spisovatel a informátor StB Pavel (Luboš Veselý), který by v onom dravčím oku patrně viděl tlak státní policie a ve svém nitru by si jím omlouval vlastní morální selhání. Hlavní hrdina Antonín Rusnák (Ondřej Malý) by tuto báseň – pokud by se kdy dostal k poezii – četl existencialisticky: ve stínu ptáka na obloze by viděl obraz zmaru prostupujícího společností, příznak vlastního neodvratného směřování ke smrti.
Horoucí srdce, chladná hlava
V donedávna vzorném estébákovi se něco zlomilo: banální konverzace s manželkou v malém sídlištním bytě v něm vyvolává výbuchy hněvu, pro tupé kolegy z práce má zase jen pohrdání. Jeho léta hromaděná vnitřní agresivita si najde terč v disidentském pěšákovi Tomáši Sýkorovi (Martin Finger). Nedá mu spát ale hlavně jeho milenka Klára (Kristína Farkašová), jeřábnice, která se…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu