Severské země se v rámci začlenění imigrantů zaměřují na mateřské školy
Když v mírných jižních zemích nasněží, je to dostatečný důvod zavřít školy. Ve Švédsku, kde se žije podle zásady „není špatného počasí, je jen špatné oblečení“, je čerstvě napadlý sníh signálem pro vyslání jedenapůlročních capartů ven na hřiště. Pohled na to, jak se v oteplovačkách a kuliších nemotorně batolí, je úchvatný pokaždé. Ovšem stockholmské hřiště hemžící se somálskými batolaty, která se s pištěním střídají v jízdě na saních – to je podívaná opravdu mimořádná.
Hřiště patří Karin Danielssonové, ředitelce mateřské školy ve stockholmské městské části Tensta, kde velké procento populace tvoří imigranti. Paní Danielssonová nazývá svou městskou mateřskou školu „školou demokracie“. V duchu švédských tradic si i malé děti mohou vybrat, jakých aktivit se zúčastní nebo kde si budou hrát. Vyslechnuty jsou názory všech žáků. Pak se ale učí, že je třeba zohlednit také přání skupiny.
Švédové berou mateřské školy vážně. Přestože je školní docházka povinná až od sedmi let, do školek nastupuje více než 80 procent dvouletých dětí a mnohé začínají ještě dříve. Vyšší počet dětí navštěvujících v tomto věku mateřskou školu má z evropských zemí už pouze Dánsko.
Švédština je mateřštinou jen pro tři děti z 85 žáků Karin Danielssonové ve věku od jednoho do pěti a půl let. Většina pochází ze somálských…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu