Ten cizinec tu má podmínky, o kterých se tuzemským režisérům ani nesní. Kvůli tomu přečerpali rozpočet a příští rok nebude na nové inscenace. Ty, které se už připravují, bude nutné osekat anebo zrušit. Podobné zprávy v posledních dnech přicházely z pražského Národního divadla. Viníkem dramatické situace je prý světoznámý americký režisér Robert Wilson. Lépe řečeno vedení činohry ND, jež ho za finančních podmínek, v českém divadelním světě zcela výjimečných, angažovalo ke zinscenování hry Karla Čapka Věc Makropulos. Příběh vleklého justičního sporu o lukrativní panské dědictví Loukov, do kterého vstoupí tajuplná zpěvačka, aby znovu získala recept na nesmrtelnost, měl premiéru minulý čtvrtek ve Stavovském divadle.
Je to nutné
Se zlatou kapličkou Wilson spolupracoval už dvakrát, aniž by to kromě uměleckých emocí a zážitků vzbudilo podobný rozruch. S operou Národního uvedl v roce 2002 Janáčkův Osud, letos v červnu pak Káťu Kabanovou. Pro činohru naší první scény však přítomnost originálního tvůrce známého svým nezvyklým pojetím divadla představuje velkou premiéru. Nikdo podobný Wilsonovu formátu tady v posledních desetiletích s českými herci nepracoval.
„Když chcete mít doma kvalitní dílo, musíte do toho investovat víc než do standardního malíře,“ vysvětluje šéf činohry Michal Dočekal ve své kanceláři důvody exkluzivních podmínek…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu